torsdag 22. januar 2009

En liten rosebestilling og mer sommerbilder













Her er dagens dose med sol og sommer. Jeg driver og kikker gjennom alle bildene mine fra i fjor sommer, og lengter mer og mer etter at det skal bli vår. Ute har halvparten av snøen smeltet og alt er borte i fra drivhustaket. Jeg er veldig glad for at det forsvant, for i morgen og på lørdag melder yr om til sammen ca. 30 cm med snø på de to dagene. Urk...

I går fikk jeg primulafrø i posten i fra Barnhaven. Jeg har aldri sådd primulafrø før og skal nå prøve på doble aurikler. det gjenstår å se hvordan det går. Det spirer med og mer av purren og det er jo bra. I går gjødslet jeg sitron og mandarintreet med Biobact. På det jeg skal spise selv bruker jeg bare økologisk gjødsel. Jeg er veldig godt fornøyd med Biobact, og da forsetter jeg med det. Siden jeg i år har så mange pallekarmer som skal males, så er det første gjøremål bare det blir bart. Der skal det dyrkes purre og løk, og jeg tenkte også å prøve meg på å dyrke tomater på friland i pallerkarmene. Resten av pallekarmene er reservert til hostadyrking.

I går etter å ha blitt minnet på at ROM selger roser, så måtte jeg jo innom der en tur. Jeg hadde vel kanskje fortrengt hele nettsiden? *ler*

I hvertfall så ble det en bestilling på fire roser, og det er tredje året på rad at jeg bestiller derfra. Jeg er kjempefornøyd både med service og planter. Rosene som ble bestilt er:

'Bonica', 'Jude the Obscure', 'Elegantyne' og 'Othello'. Som vanlig nesten bare Austinroser. Jeg har en forkjærlighet for de, og da blir det mest av dem her. De er H4 og det er den sonen som er her omtrent.

4 kommentarer:

  1. Det er så deilig å se så fine sommerbilder, og tenke på alt det gode som kommer om ikke så lenge.

    De rosene du har bestillt er blant dem som står på ønskelista mi også, men jeg har allerede en bestilling inne på roser så jeg tør ikke bestille fler nå. De skal jo ha en plass også, og det begynner å bli mangelvare her. Det er nesten så jeg ønsker noe skulle være gått ut i vinter, bare for å få plass til flere roser.

    SvarSlett
  2. Juni, det er hyggelig med sommerbilder, og spesielt nå på vinteren.

    Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg skal plante disse rosene, men må jo bare finne en plass. Jeg har egentlig ikke beregnet så mye plass til roser her, for jeg har ikke hatt så dilla på de før i fjor sommer. Så jeg må nok gjøre om på både det ene og andre her for å få plass...

    Du får nok ønske at noe annet har gått ut hos deg enn rosene dine da! Med det klimaet som du har, så har du helt sikkert kjempefine roser!

    SvarSlett
  3. Vårlengselen slo til for fullt av de nydelige blomsterbildene dine, gleeeder meg :)

    Og du kan glede deg til nye Austinroser :) Eglantyne har jeg her, den er virkelig noe for seg selv.

    Jeg har ikke plass til flere roser, og det er virkelig ille for det er så mange jeg har lyst på. Kunne tenkt meg et gul/fersken/orange Austinbed, men hvor skulle det vært...

    SvarSlett
  4. Ninni, en må jo finne på noe for å holde ut vinteren, og da er det å se på sommerbilder noe som hjelper meg mot den verste lengselen. Jeg vet jo at våren kommer snart.

    Jeg har fått helt Austindilla når jeg har erfart at de klarer seg fint her. Jeg må nok sette av mere plass til rosebed fremover for jeg har i hvertfall enn så lenge plass nok. Synd for deg at du ikke har plass til flere roser da, Ninni!

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...