tirsdag 20. januar 2009

Spiring i pottene og noen liljebilder

Først av alt: Tusen takk til Berit for en award som jeg fikk av henne :-)

Nå har det begynt å spire i samtlige potter med purre, og det var også litt grønt i løkpottene. Det kommer seg, men jeg venter mest på blodbegerfrøene...

De er som alltid vriene og vrange, men jeg gir ikke opp av den grunn. Vet fra før at de kan bruke skrekkelig lang tid før de endelig spirer.

Jeg har i flere dager oppdatert hjemmesiden min med nye bilder og navn på de jeg er sikker på navnet. Jeg forbanner meg selv over at jeg ikke skriver navnene ned straks jeg tar bildene, men jeg innbiller meg at jeg sikkert husker det senere...

I hvertfall har jeg gledet meg over sol og sommer på bildene, for jeg tar lite bilder i regnvær. Det ble temmelig mange liljebilder, for det var jo første sommer at liljene fra Canadaimporten blomstret. Jeg fikk forresten katalog derfra i går, men det har blitt forferdelig dyrt med sunnhetsertfikat og frakt derfra. Det er synd, for de har utrolig mange flotte liljer.

Det kom 10 cm med våt snø i natt også, men pga. tyngden har snøen sunket noe i sammen i løpet av dagen. Men det er fortsatt minst 40 cm med snø her, og brøytekantene rundt her begynner å bli høye. Jeg får nesten klaus av å se ut...

Her er noen bilder å se på fra i sommer av liljene mine. Øverst fra venstre: 'Blackberry Intrique', 'China' og 'Debra Jeanne'. Nederst fra venstre: 'Fairest', 'Garden de Light' og 'Pink Twinkle'



















7 kommentarer:

  1. Nydelige liljer, kjekt i januar å se på noe hyggeligere enn snø...

    SvarSlett
  2. Ja ikke sant, Randine! Liljebildene er en påminnelse om hva som er i vente i juli måned :-)

    SvarSlett
  3. Nydelige bilder! herlig å se på nå og noe å glede seg til ;)

    SvarSlett
  4. Takk for det, Assa! Hyggelig å høre i fra deg :-)

    SvarSlett
  5. Dette var gode farger og flotte liljer å se på.
    Det er nå rart hva en tror en husker, jeg har det på akkurat samme måte, tar bilde og er så sikker så sikker på at denne husker jeg navnet på......
    Det ligger en del unavna bilder i min samling kan du si.

    SvarSlett
  6. Nydelige bilder. Og desidert farlige, liljene har jeg stort sett klart å styre unna. (Unntatt martagonliljene, da, og noen asiatiske.)

    SvarSlett
  7. Ja Juni, jeg tror en innbiller seg at en husker bedre enn det en gjør. I mitt tilfelle bør jeg gjøre det som en regel å ha med blokk og blyant med en gang jeg tar bilder. Likegodt først som sist tror jeg... ;-)

    Berit, liljene er en stor fristelse når en først oppdager de. Alle de jeg har bortsett fra noen hvite martagon er asiatiske alle sammen. De orientalske liljene gikk ut her i fjor vinter, for de tålte ikke barfrost og minus 20. Men de asiatiske liljene tåler det fint.

    SvarSlett

Oppdatering fra planterommet...

 I går pottet jeg om 5 paprikaplanter, og 15 chiliplanter. Jeg priklet også 9 bifftomatspirer over i små potter. Så nå skal jeg ikke så mer ...