søndag 3. mai 2009

Nye pallekarmer

I dag startet jeg dagen med å plante ut de irisene jeg fikk i fra Juni i posten i går. Håper de vil trives her! :-)

Mannen har hentet opp mere ved som er stablet opp i påvente av en vedkløyver. Dette er grankubber som er kjempestore, og vi kan få låne naboens maskin. De skal i gang ved trefelling og kløyving snart, så da blir det nok oppdelt ved her også etterhvert. Ellers har han fått kløyvet opp all ospa snart bortsett fra det som ligger nede ved bekken.

Jeg hentet i fra garasjen alle pallekarmene jeg haded stående der, og har i dag fått satt de opp ved siden av de jeg har fra før. Tror jeg har 8 eller 9 nå med tre høyder. To har jeg med jordbær, og fire skal jeg dyrke mat i. De resterende er reservert for hostadyrking. Jeg produserte opp endel planter for salg i fjor, og det ser ut som de kommer med grønne skudd alle sammen.
Så i år blir det nok flere hosta som skal formeres opp.
Jeg mangler fortsatt jord i fire av pallekarmene, men skal snart bestille både jord og fyllmasse. Da blir det nok jord oppi de siste også.

4 kommentarer:

  1. Så heldig du er som har så mange pallekarmer. Jeg har et par stykker, men kunne godt hatt flere.
    Får håpe du er heldig med hostaene, kanskje jeg kan få kjøpt noen av deg til høsten da?
    De er så flotte hostaene og jeg har jo noen stykker, men kunne godt tenkt meg fler. I år vil jeg prøve å finne ut navnene på de jeg ikke vet hva heter, men det er vel ikke så lett for hostaer kan være så like synes jeg.

    SvarSlett
  2. Juni, jeg skal si i fra til deg hvilke jeg har litt utpå sommeren.
    Hvis du kan ta noen bilder av de du ikke vet navnet på, så kan jo i hvertfall prøve å finne navnet på de. Men det finnes over flere tusen hostasorter, og mange av de er omtrent identiske. Så lett er det ikke, men det går an å prøve!

    Jeg fikk mange pallekarmer i fjor høst, så det er disse jeg har satt ut nå. De er veldig kjekke å dyrke i, og jeg er kjempefornøyd med å dyrke i de.

    SvarSlett
  3. Du verden, grønne Hostaspirer allerede ?? Og du som hadde så mye snø !! Kanskje derfor ! Hos meg er det mange Hosta som ikke synes over jorda ennå. Det blir som med Clematisene, nesten, man vet ikke hvem som overlever !! Jeg synes dagene går altfor fort, må lære meg å prioritere litt , det er jo litt uvant å være pensjonist.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  4. Bjørg, ja det er grønne spirer på flere, men ikke på alle. Det er forskjell på hvor de står osv. og noen er sene uansett.

    Det er ikke lenge siden at det lå masse snø her, så det har gått kjempefort når det først satte i gang her.

    Du har nok minst like mye å gjøre nå som før, så du må nok lære deg å prioritere ja! :-)

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...