mandag 13. juli 2009

Mer jobbing med dammen


Det er så som så med både krefter og ork for tiden, så derfor blir det ikke så mye oppdateringer her. Etter siste runde med damutgraving, så har jeg vært helt nede for telling. Min far har ligget på sykhuset i over 14 dager, og det kretser rundt i hodet hele døgnet. Mine foreldre har gullbryllup neste helg, men vet ikke om min far kommer hjem til den store dagen. Får håpe det i hvertfall.

I går begynte jeg så smått på å plante ut litt bak "bekken", og fikk satt ned noen dunkjevler i dammen. Vet ennå ikke om det er noe lurt, siden de kan være litt for villige. Den kjøpte jeg av en som driver blomsterbutikk på Kongsberg, og den hadde han gravd opp ved Krogstadelva. Det gjenstår å se om den vil trives her. Trives den litt for godt får jeg plante den et annet sted. Vil gjerne ha noen planter i dammen for å rense vannet for alger.

Jeg gravde litt ut rundt dammen i går, da jeg har kjøpt mere damduk for å lage sumpsone. Det var så tungt, at det tok fryktelig lang tid bare å grave ut littegrann. Jeg fikk etterhvert litt hjelp av sønnen, og da ble utgravingen ferdig. Fikk klippet til duken, og det så greit ut.
I dag startet jeg kl. 07.00, for det var meldt om regn senere i dag. Jeg fikk gravd opp alle Iris ensata jeg har samlet på til dette formålet, og jeg har også tømt hagen for astilber ;-)
Alle disse plantene er kommet på plass + jord. Jeg bruker bare ny kjøpejord til dette, så det er enkelt å fylle på i sumpsonen. Av han på Kongsberg kjøpte jeg også flere iris og en staude som for meg var ukjent, nemlig kattehale. Den skal like fuktige vokseforhold, og vokser vill flere steder i Norge leste jeg. Den skal blomstre på ettersommeren, og det passer bra. Kjekt å ha noe som blomstrer da også.
Jeg oppdaget også en iris i dag som var feilmerket. Sånt irriterer meg grenseløst ;-) Jeg hadde den nemlig i to forskjellige utgaver oppdaget jeg. Den ene var merket Iris sibirica 'Rose Queen', og den andre Iris ensata 'Rose Queen'. Etter litt googling ser det ut som riktig navn er Iris ensata 'Rose Queen' Nå har jeg to av den, men det gjør jo ikke noe. Ikke direkte stygg den der synes jeg ;-)
Dagens bilde er en lilje som heter 'Blackout' og den er mørk rød, nesten svart i blomsten.
Nei, nå får jeg ta på meg regntøy, og fortsette ute til jeg blir ferdig. Håper snart at sola kommer tilbake, for nå har det regnet nesten hver dag i over en uke. Greit at det var tørt og at vi trang regn, men det får da være måte på ;-)

2 kommentarer:

  1. Nydelig lilje, spennende med Dunkjevle ved dammen!

    Jeg synes du får gjort mye, selv om det regner og tankene er et annet sted.

    Kattehalene i hagen blomstrer for tiden, den setter også frøplanter rundt omkring. Ellers vokser den vill i strandkanter her i distriktet.

    Håper regnet snart gir seg og det blir opphold igjen...

    SvarSlett
  2. Randine, jeg leste at en kunne klippe av frøstandene slik at den ikke frøsådde seg. Jeg tenkte meg at den kanskje vokste vill på dine kanter av landet.

    SvarSlett

Oppdatering fra planterommet...

 I går pottet jeg om 5 paprikaplanter, og 15 chiliplanter. Jeg priklet også 9 bifftomatspirer over i små potter. Så nå skal jeg ikke så mer ...