onsdag 30. september 2009

Nattefrost og årets siste daglilje

Ja det er litt vemodig, men denne dagliljen er nok årets siste. Den sprang ut for to dager siden. Den kjøpte jeg fra en import på hagegal våren 2006. Navnelappene fikk jeg aldri somlet meg til å sette på, for den våren holdt jeg på å flytte hit og hadde mer enn nok med å grave opp ørten planter. Nok om det, den kommer fra USA, og vil nok ha mer varme og sol enn det denne sommeren kunne oppvise.

Angående varme, så er det nok slutt på det også for i år. I går natt var det minus 2,5, og i natt var det minus 3,5. I dag tidlig var hagedammen helt islagt, og det var ikke plussgrader ute før kl var 10. Brrr, dette synes å bli en tidlig vinter. På lørdag melder yr om regn og minus grader. Lurer på om det kommer snø da, ja...

I dag har jeg reddet inn planter som har stått ute i to netter, og det har gått sånn tålig bra. Jeg la agrylduk over fuchsia i går, men glemte bort brugmansiaene som sto et annet sted. De hadde frosset i toppen, men jeg satte flesteparten av de ned på planterommet. De resterende skal jeg gi bort til en venn av meg. Jeg har rett og slett ikke plass til alle disse store plantene.
Når jeg bar plantene inn i dag hadde jeg det samme problemet som jeg har hvert år. Logistikk ;-)
Jeg har kun kjøpt to planter i år som skulle inn, men de er til gjengjeld temmelig store. Nemlig to Cordyline australis. De har vokst noe sykt i sommer, og er temmelig omfangsrike allerede etter en sommer ute.
Jeg flyttet om på absolutt alt der i dag, og prøvde meg frem med flere løsninger før jeg ble fornøyd. Slitsomt!!

Etter å ha fått inn alt som var ute, så var det på tide å rydde i drivhuset. Huttetu, så mye jobb dette er. Jeg har fått satt inn alle hagemøblene også, men har igjen hageslanger og flere potter. Jeg synes jeg har noe overalt.... Men jeg blir nok ferdig i år også.

Det jeg ikke er ferdig med er å høste inn purre. Nå har jeg gitt bort masse av den, men ennå har jeg 1,5 pallekarm igjen å høste fra. Til neste år skal jeg ikke så 4 pakker med purrefrø, nei ;-)

9 kommentarer:

  1. Vemodig er det, men også litt godt synes jeg. Her er det en god stund før jeg kan sette kroken på hageporten, men jeg har iallfall begynt i dag, jeg også.
    Kjenner at jeg misunner deg at du har kommet så godt igang. ;)

    SvarSlett
  2. Jeg har det atskillig enklere som slipper tenke på at planter skal inn. Bortsett fra hippene, men de har stått i kjelleren et par uker.
    Fire poser purrefrø er sikkert mer enn nok, ja!

    SvarSlett
  3. Det var et skikkelig temperaturfall dere har hatt fra 20+ til 2-, nesten over natten.
    Det virker som du er kommet godt i gang med høstonna og rydding av plantene.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  4. smgj, ja det er jo litt deilig også å bli ferdig for i år ute. Sesongen er temmelig lang, de første frøene ble sådd i begynnelsen av januar.

    SvarSlett
  5. Berit, ja du har det nok mye lettere! Selv om jeg har redusert antallet planter som skal inn, så er det jammen i meg nok.

    En pose med purrefrø er mer enn nok ja... ;-)

    SvarSlett
  6. Randine, ja det er liksom ikke måte på til forskjell heller. Men når det først blir kaldt her, så er ikke minusgradene langt unna.

    Ha en fin dag du også!

    SvarSlett
  7. Vinteren banket tidlig på døren hos dere i år. Huff!
    Jeg husker godt hvordan jeg selv holdt på dengang jeg haget for fullt i Oslo. Alt som skulle reddes fra frosten fylte halve kjelleren i kolonihagen. Før vi bygde trapp ned på utsiden, brukte jeg ei luke i stuegulvet. Det var TUUUUUUNGT!!! Idag hadde jeg neppe orket. Sånn sett er hagebruk lettere her. Det meste i potter står ute hele året. Hender jeg tar inn ekstra sårbare planter hvis det lover veldig kalde netter.
    Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
  8. orchis, ja dette er alt for tidlig. Får håpe det bare er et skremmeskudd, og at det blir litt mildere utover alikevel. Men alt må i hus uansett, for vinteren kommer før eller siden. Du slipper nok veldig lett unna sånt der du bor. Er nesten litt misunnelig nå... ;-) Ha en fin dag du også!

    SvarSlett
  9. Purre er veldig godt det, men (*fnis*)

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...