torsdag 11. mars 2010

Kompost og katt med luksusvaner


Siden det er så vårlig, så henter jeg frem et blåveisbilde til i fra 2008. I dag har det vært hele 11 grader her, og det har i tillegg vært delvis skyet. Så i dag har lufta vært varm. Det har smeltet veldig mye i dag også, og det ser en på snøen som fortsatt ligger her. Den har sunket mye i sammen, og det gjør ikke noe.

I går prøvde jeg å få liv i komposten igjen ved å helle varmt vann i den. Jeg rørte godt rundt i dag, og jammen fant jeg en levende meitemark på innsiden av lokket. Komposten har vært bunntælet i vinter, og den meitemarken må ha vært i dvale inne i komposten. Den lokale matbutikken har reklamert lenge med ferske reker til 99 kr kiloen, og i dag falt jeg for fristelsen. Dette med baktanke på at rekeskall er bra for å få liv i kompost igjen. Mens vi spiste reker satt den ene katten som limt ved siden av meg. Han elsker reker, og jeg måtte dele med han i dag. Kompostbingen fikk rekeskallet, og jeg håper at det blir litt liv i den igjen. Skal tømme den når det blir bart, for den er ganske full. Har tenkt å tømme den opp i pallekarmene hvor jeg dyrker purre. Det er ganske sterkt, men jeg blander den med den andre jorda som er der fra før. Har gjort dette i flere år, og purren vokser som er uvær i den kompostjorda :)

5 kommentarer:

  1. Reker er gørgodt! Kos dere med dem, både du og katten! Vi fråtser i dem, vårt lokale sunnmørsprix har dem til langt ned på 20-tallet. Ikke så store, men de smaker fortrefffelig!

    SvarSlett
  2. Som du frister for tiden da! Både med mange varmegrader og nydelige blåveisbilder :) Her har det vært den mildeste natten siden før jul med minus 1 da jeg sto opp like etter kl 06.30.

    Ferske reker er snadder og smaker av sommer :) Tenk å sitte på et svaberg og pille reker og kaste skallet til måkene du!

    SvarSlett
  3. Berit, ja det var skikkelig godt. De har frosne reker til 19.90 her, men ferske reker er noe annet synes jeg. Katten var meget fornøyd!

    Ninni, ja jeg må minne oss på hva som kommer om en drøy måned eller så. Her var det minus 3,9 i natt og det er den mildeste natten siden i november.
    Ferske reker er godt ja, og det er en god sommerfølelse. Her fikk komposten rekene i går, og allerede i dag var det lunk i den. Så rekeskall funker bra til å få i gang komposten igjen.

    SvarSlett
  4. Så deilig med varmegrader og kompost er snadder det også for purren.
    God helg og godt vær er toppen.

    SvarSlett
  5. Mario, ja det har vært helt nydelig disse dagene med varmegrader. Kompost er gull verdt, og det ser ut som grønnsakene mine liker den. Ha en fin helg du også!

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...