onsdag 28. april 2010

Litt blomstring i hagen

Helleborus 'Queen of the Night'

Crocus 'Blue Pearl'
'Jeanne D'Arc'
En blåveistue midt i solskråningen

En liten lys blåveis

Dagene går fryktelig fort uten at jeg har fått gjort så mye i hagen. Men jeg har fått tatt mange bed og trillet bort ørten trillebårer med avfall.
Jeg var så heldig her om dagen, at jeg vant et gavekort i en konkurranse som Ninni hadde i bloggen sin. Jeg holdt på å dette av stolen her bare i sjokk. Jeg som aldri vinner noe som helst...
I dag så kom gavekortet i posten sammen med flere flotte brosjyrer med masse nyttig info om planter fra Bogrønt. Snakk om å være heldig!
I går var det hele 19 varmegrader her kl.14.00, og det var jo nesten sommer i lufta. I dag hard et kun vært 6 grader og skikkelig regnvær. Men jeg skal ikek klage på det, for det var fryktelig tørt ute. Men for en overgang... Nå skinner en blek sol igjennom vinduet, og det er meldt om bedre vær i morgen. Da må jeg få tatt resten av bedene.
Av bildene over så jeg jeg meget stolt over å fått frem den mørke helleborusen. Jeg kjøpte den for to år siden, og i fjor så jeg ikke snurten av den. Men i år kom den putselig med tre blomster. Gjett om jeg er glad i den :)

15 kommentarer:

  1. Skjønner godt du er fornøyd med den fine julerosen, lekker farge!

    Du er heldig som har sånn stor tue av blåveis. Mine vokser lite, kanskje jeg skal flytte dem der de får mere sol?

    Her har det vært dårlig med høye temperaturer.I natt var det frost igjen..

    SvarSlett
  2. Skjønn Queen of the Night! Min fra i fjor har blader. Får vel være fornøyd med det så langt ;-)

    SvarSlett
  3. Å, den julerosen var bare skjønn.
    Her er det dårlig med høye temperaturer. Det minner mer om høst enn vår ute med snø langt nedover lia,hustrig, vått og tåkete. Og snart skriver vi mai..

    SvarSlett
  4. det skjønner jeg godt.. den er så nydelig!! og 19 grader.. rene badstua jo:))

    kos dæ.. unner alle som kommer til i et bed å grave masse :)))

    SvarSlett
  5. Vakre vårbilder! Og gratulerer med gevinst! Ha herlige vårdager.

    SvarSlett
  6. Så flott at de sendte gavekortet ditt så raskt :)

    Nydelig header og vårbilder fra haven din! For en vakker farve på Helleborus, akkurat slik ønsker jeg, og en rosa med prikker :) Vi hadde også deilig temperatur ute tirsdag, det kom opp i 15 her. KOste meg og begynte med klipping av lavednelen. I år blir det hard beskjæring, de har blitt forvokst og vedete.

    Og der kom solen frem også jo! Da må jeg se og komme meg ut på tur med Bimbo :) I går ville han ikke gå tur, blir våt må vite ;)

    SvarSlett
  7. Heidi, den tuen med blåveis vokser sammen med peoner. Når de kommer opp er blåveisen helt borte under de store bladene. Jeg tror nok ikke at en ren solskråning er det beste stedet for blåveis hvis ikke det er noe annet som dekker den senere på sommeren. Men halvskygge tåler de fint. Ønsker deg varmere vær og en flott vår!

    SvarSlett
  8. Villrose, da har du noe p glede deg til! Det kan jo hende at du får blomster på den allerede til neste vår.

    SvarSlett
  9. Elsa, ja det har vært en kald vår så langt her også. Snøen ligger i liene på skyggesiden her også. Får håpe det snart kommer skikkelig varme, det må det jo...

    SvarSlett
  10. Bea, ja 19 grader er deilig, men det var bare en dag som var sånn. Håper på flere sånne dager. Ønsker deg en fin vår :)

    SvarSlett
  11. orchis, så hyggelig å høre i fra deg! Ha en flott vår du også!

    SvarSlett
  12. Ninni, ja det var jo helt supert! Det er gyldig i et helt år, men jeg skal nok få brukt det opp før det ;)Helleborus er flotte planter ja. Ble så overasket over fargen selv, visste ikke at den ble så mørk. Ja, nå er det bare å komme seg ut, det ser lovende ut i dag.

    SvarSlett
  13. Mmm, bildene dine er bare en nytelse! I kveld blir det nok selvangivelser på meg, ikke hage.

    SvarSlett
  14. Som alltid en fornøyelse å følge deg. Jeg får ikke tatt de bildene jeg gjerne ville, men den vanlige ville blåveisen har spredd seg, ser jeg, og noen tulipa tarda blomstrer. Synes det er noe nytt hver dag, jeg. Ha en fortsatt fin vår.

    SvarSlett
  15. Julerosen er nydelig!
    For en varme dere har hatt, det kan vi nok ikke skryte av her, men det kommer seg sakte men sikkert:)

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...