torsdag 22. april 2010

Opprydding tar tid...

Nå har jeg fått tatt nok et stort bed ved siden garsjen i dag. Det er utrolig mye løvetann, sukkertopp og annet ugress som titter frem. Det kommer mye fortere enn de tingene jeg vil skal dukke opp...

I den skråningen er det veldig varmt, for perleblomstene står i fullt flor allerede. I andre bed ser jeg ikke snurten av de. Det kommer av at alt er i le pga. veggen til garasjen. Ser allerede bladknopper på druene som jeg har der. De får bare vente med å komme ut, for det er fortsatt minusgrader om natta. Det tar så lang tid denne opprydningen, at jeg er vel ikke ferdig før det en høst igjen... ;)

I går var jeg og naboen på blåveistur i området her. Jeg har leita overalt, men har ikke funnet annet enn hvitveis. Men naboen hadde flere tuer bak huset sitt, og jeg fikk lov å ta med meg flere hjem. De er nå plantet under woodland 1 og håper at de vil trives der. Impatiens 'Milo' som jeg kjøpte i fjor av jensen har dødd ut tror jeg. Den var helt råtten i stilken, men skal jo ikke helt gi den opp enda. Men med en så kald vinter er det ikke rart om den har gått ut i hvertfall. Men Uvularia har klart seg i hvertfall. Nå begynner de store kuleprimulaene å blomstre som jeg fikk av konkel i fjor. De er kjempestore, og de ser veldig flotte ut. Alle auriklene som jeg også har fått av han begynner å titte frem både her og der. Jeg har de på forskjellige plasser i hagen, så det blir nok en lang blomstring tror jeg.

Nå begynner alle irisene jeg har sådd frø av fra Signa å spire. Hostafrøene som jeg kjøpte fra USA
har også spirt noe voldsomt. Kjære vene, hvor skal jeg sette alt sammen? Drivhuset er så stappet av planter at jeg knapt får snudd meg der. Har ikke tørt å sette ut staudene enda siden det er så kaldt om natta. Minus 2 i natt, og is på dammen. Nå må det komme noe varme snart!!!

9 kommentarer:

  1. Du har vel ikke dårlig plass? 2 mål, sa du, og så er det ikke plass til noen små spirer... :D
    (Jeg skjønner jo hva du mener. En kan da ikke sette nyspirte potter rett i woodlandet)

    SvarSlett
  2. Huff ja - la oss få varme.

    SvarSlett
  3. Syns det høres ut til at du får gjort mye om dagene.
    Her har det vært både sol og snøbyger i dag. Det blåser litt og jeg syns ikke det frister så mye å holde på ute. Jeg venter på varmere vær.

    SvarSlett
  4. Ja det er sikkert at opprydding tar tid. Jeg er ennå ikke ferdig med roseklippingen, men jeg gjør jo litt annet innimellom.
    Plassmangel tror jeg vi vet hva er alle vi som driver med hage, enten hagen er stor eller liten - rart:)
    Enkelte av hostaene mine begynner å bli ganske store (de som jeg sådde) mens andre bare er rett i begynnelsen på spiringa. Jeg lurer på når jeg skal prikle dem? Hvis jeg gjør det nå kommer noen av de bittesmå til å gå fløyten - og kanskje det er de peneste) hvis ikke jeg gjør det nå så blir det veldig trangt om ikke så lenge for de store. Hva tror du er lurt?

    Litt varme kunne vi trenge her sør også for selv om mye er kommet opp av jorda og selv om det blomstrer litt så er temperaturen ikke særlig høy.

    SvarSlett
  5. Berit, joda det er da fortsatt plass til små spirer, men det er så lenge de befinner seg i drivhuset at plassen er knapp. Ikke for det, 2 mål er fort brukt opp... ;)

    SvarSlett
  6. smgj og Mariann, ja varme er det vi trenger nå. Jeg orker ikke holde på lenge ute, for det er en isende vind. Det er snart 1. mai, så nå synes jeg det er på tide med varme.

    SvarSlett
  7. Marit, ja du har jo mange roser å klippe. Jeg har ikke så mange av de, men deste mere store bed hvor det må ryddes opp.

    Jeg har prøvd å prikle de hostaene jeg har sådd, men synes ikke det er så enkelt. Som du sier, så kan det lett dø noen av de fine mens en prikler. Jeg vurderer å prikle de når de har fått litt større røtter, men dette er bare tanker om det. Jeg har aldri sådd hosta før, så jeg vet like lite (eller mye) som deg ;) Vi får prøve oss frem!

    SvarSlett
  8. 'Milo' kan du få en ny av så fort jeg får somlet meg til å potte dem, de hater torv rundt røttene så kanskje det er bedre å plante røttene direkte. Stilken pleier uansett råtne, så det er håp enda ;-)

    Har du fått noen Hosta med variegerte blader?

    SvarSlett
  9. Bjørnar, takk for tilbud. Men tror du ikke den kanskje er litt sart her hos meg? Den var jo så nydelig når den blomstret i fjor, at jeg vil gjerne prøve den igjen.

    Ja, jeg har i hvertfall fått noen stipete hosta. De er så små enda, at det er litt tidlig å si enda hvordan alle blir. Men flere av de ser lovende ut.

    SvarSlett

Oppdatering fra planterommet...

 I går pottet jeg om 5 paprikaplanter, og 15 chiliplanter. Jeg priklet også 9 bifftomatspirer over i små potter. Så nå skal jeg ikke så mer ...