fredag 2. april 2010

Pakkesesongen har startet

Jeg har nå fått plantet alle de toppskuddene av de mørke dahliaene. Har også tatt ørten stiklinger av tolmiea og de gror som ugrass. I går bøttet det ned med masse regn her, og det ser jeg at hjelper utrolig på snøen. Bare siden i går har det smeltet mye. Håper snart å få se noen løker som stikker opp av jorda. Ellers har jeg så langt bare sett ugrass ;) Det er det mest livskraftige som kommer først om våren. Ser at jeg har en fryktelig lukejobb når det gjelder krypsoleie.

Her om dagen var jeg så spent på om jeg kunne se noen juleroser som jeg har plantet under trærne i woodland 1 som jeg kaller det. Jeg begynte optimistisk med å prøve og måke meg frem tvers over plenen. Men snøen var alt for tung, klarte nesten ikke å løfte skuffa. Så jeg vasset igjennom 30 cm med kliss våt snø, og kom skikkelig våt over på andre siden av hagen. Der fikk jeg se knopper på to juleroser, og at de frøplantene som jeg plantet ut av juleroser i fjor hadde klart seg fint gjennom vinteren. Men jeg har sett juleroser som plutselig har klappet sammen etter å ha sett fine ut, så jeg venter litt til med å juble for høyt. Men den som hadde størst knopp er en julerose som jeg har plantet i en skråning. Kanskje de trenger å få vannet vekk for å ikke råtne?

Uansett er jeg skikkelig spent på de jeg har sådd selv. Kanskje de vil blomstre om et par år. Jeg så også flere av de auriklene som jeg fikk i fjor av Konkel, de så ut til å leve i beste velgående. I hvertfall de som hadde dukket opp av snøen. Jeg plantet de på dette stedet hvor det blir først bart i hagen, for å få litt tidlig blomstring på de. Har flere som står under 30 cm med snø på nordsiden av huset, og de vil det ta en lang stund før jeg ser noe blomster på.

Her om dagen kom det pakke fra Zimtrade, og det var to rosa konvaller, en høstphlox, to astilber og en heuchera. Plantene var friske og fine, så de fortjener skryt for det. Venter på pakke med peoner fra Litauen + en rosa blåveis som de måtte vente på siden det hadde vært så streng vinter der også. I slutten av april kommer peonmannen hit med pakke med peoner også. Han kunne kjøre de hit siden de sto i så store potter. Har planer om et nytt peonbed et eller annet sted her, har bare ikke bestemt meg for hvor enda.

Fortsatt god påske til dere! :)

10 kommentarer:

  1. Rosa liljekongvall er en skikkelig sikleplante, men jeg tror jeg skal nøye meg med hvite først, om jeg får de til så ville de vært flotte å ha i moseskogen, men jeg er redd det er for tørt der. Vi får se.

    Juleroser er en fryd, jeg har funnet frem en stor en som sto i en potte som aldri ble plantet, potten var løs og planten full av knopper, så nå står potten pent plassert så jeg har sikt til den fra sofaen, og om en uke så har vel knopp blitt blomst, håper jeg :)

    God påske Marit!

    SvarSlett
  2. Spennende tider, med svinnende snø og plantepakker i vente!
    Jeg er novise på juleroser. Har tre større planter med knopper nå, og noen frøplanter fra i fjor (bytteobjekter) som ser friske og fine ut.
    Det må være noen som har lokka meg utpå med julerosene, lurer på hvem? ;)

    SvarSlett
  3. Skal si du koser deg med frøplanter og planter som kommer i posten :) Julaften mange ganger i året hos deg! Veldig spennende sorter du får, rosa konvall og rosa blåveis...

    Julerosene mine står i lett hellende terreng og ser ut til å trives godt der i skyggen av barlindhekken. Noe sol får de da. De liker ikke stående fukt, så en skråning tror jeg må være ideelt. Veldig spennende tider dette med juleroseknopper!

    God påskehelg!

    SvarSlett
  4. Anne, ja jeg måtte til slutt bare bestille denne rosa konvallen. Har siklet på den i mange år. I naturen vokser liljekonvall ofte i skråninger, så det er ikke sikkert det blir for tørt hos deg likevel.
    Kos deg med synet av julerosen, de er så vakre!

    SvarSlett
  5. Berit, hm.... jeg lurer på hver du mener... *rødme*

    Jeg har skrevet mye om juleroser ja, for jeg er så fasinert av de selv om de ikke akkurat har trives her bestandig. Men det gjelder å finne rett plass til de. Håper bytteplantene dine vokser seg til. Det er jo ekstra stas å få de til.

    SvarSlett
  6. Ninni, ja her er det julaften både titt og ofte.
    Ja, det gjelder å finne rett plass til julerosene for de kan være litt vriene å få til. Skråning er nok ganske bra, for ellers kan de lett råtne har jeg erfart.

    SvarSlett
  7. Mine juleroser blomstrer fint, selv om jeg ikke kan se dem fra verandaen, og med krykker går det dårlig ute !!!(Min datter har tatt bilde av dem ) Men de står mot nord, og i hellende terreng, ja. Er nok noe med at de ikke er glad i stående fukt. Spennende med de du har sådd, da !! Gleder meg til å høre etterhvert!! God påske til deg.

    SvarSlett
  8. Bjørg, da stemmer det sikkert at juleroser helst bør stå i skråning.
    Siden dine blomstrer alt er det tydelig at det er mye mildere hos deg enn her. Men det visste jeg jo fra før :)

    SvarSlett
  9. Så godt at snøen er på vikende front:)
    Det er utrolig spennende å gå på slike oppdagelsesferder tidlig på året for å lete etter livstegn og møte sine kjære planter igjen. Godt at du kunne se noen av dem!

    SvarSlett
  10. Marit, ja det er kjempekoselig å finne kjære planter igjen etter en lang vinter :)

    SvarSlett

Oppdatering fra planterommet...

 I går pottet jeg om 5 paprikaplanter, og 15 chiliplanter. Jeg priklet også 9 bifftomatspirer over i små potter. Så nå skal jeg ikke så mer ...