lørdag 11. september 2010

Prikling i september

 I dag må jeg bare få tatt meg selv i nakken og gå ut i drivhuset og gjøre noe jeg har utsatt i hele vår og sommer. Nemlig å få priklet ut alle de ørten hostaplantene som jeg sådde i vinter. De er ikke lenger så bittesmå, så det er nok absolutt på tide å få gjort det. De står i 2 liters isbokser, og må over i egne potter før vinteren kommer. Jeg sådde frøblandinger, og de har blitt omtrent 50/50. Halvparten er ymse grønnblå, mens resten er div. variegerte. Noen av de er utrolig flotte, så jeg håper de klarer vinteren selv om de blir priklet noen måneder for sent...

I går kom det en liten pakke fra Line med 8 kjempefine Iris ensata. De burde vært plantet i bakken, men jeg må bare håpe at de overlever i potter. Jeg har ingen ledige bed, for i år er det blitt tettet til i alle de bed jeg har. Hva kan det komme av?

Utgravningen av stedet der steinsirkelen er ferdig, dvs. nesten ferdig. Det er helling på plenen der denne skal ligge, så det må justeres med subbus både der og på steinene som ligger rundt dammen. Det skal mannen i huset få gjøre. Han hadde i grunnen nok å gjøre i går, for på torsdag fikk vi ca 25 tonn med subbus til å ha i gården her. Så i hele går ettermiddag fikk han mye av det utover med skyffel, spade og trillebår. Noe av det skal ligge under steinsirkelen, men det blir nok ikke med en gang. Det er fortsatt noen tonn som må på plass først.

Jeg lagde i sommer en trapp av hageheller ned mot bekken. Den har vært relativt ustabil pga. at den er bare lagt i en skråning med løs hagejord. Jeg prøvde i går i få fylt på med itt subbus, men fant fort ut at det klarte jeg ikke. Optimist som jeg var fylte jeg en trillebår og skulle trille den ned i hagen, men der hadde jeg forregnet meg. Den lot seg ikke rikke! Jeg fant fort ut at egenvekt på steinmel som subbus også heter, er noe helt annet enn på jord og bark. Så derfor er det mannen i huset som skal få den oppgaven alene. Jeg fikk i går i hvertfall fraktet alle belegningsteinene til steinsirkelen ned i hagen. Så gjenstår det bare å se når mannen i huset får tid til å legge de.

9 kommentarer:

  1. Det høres kjent ut, planter som skulle vært priklet for lenge siden.
    Ha en fortsatt fin helg.

    SvarSlett
  2. Bra du har en sterk mann :-)

    Prikle, sa du.....?

    SvarSlett
  3. Mariann, ja det hender det ikke blir gjort før langt ut i sesongen *rødme*

    Villrose, ja det er kjekt med en sterk mann ;)
    Ja, jeg sa prikle! Jeg har i dag priklet ørten hundre hosta frøplanter :) Bedre sent enn aldri!

    SvarSlett
  4. Høres ut som du har nok hageprosjekter igjen ennå. hehe. KOselige syssler. Jeg skulle også ha priklet om den del før vinteren. Akkurat nå pøser det nede ute, så det frister ikke med for mye uteliv. Fikk ned et par planter før i dag- heldigvis. Har ennå igjen litt plass i de nye bedene, men jeg tror jeg må innse at nabogutten nok en gang på hyres inn for å spa mer torv. Blir aldri nok plass av en eller annen mystisk grunn. og til våren kommer darwinplantene.

    SvarSlett
  5. Tove, ja det plasker ned her også. Ikke nevn Darwinimporten, den har jeg ennå ikke begynt å tenke på. Ser ut som jeg kunne trengt en nabogutt til å spa vekk torv her også ;)Hvor i all verden skal jeg gjøre av alle de plantene som kommer til våren?

    SvarSlett
  6. Så, så, du har vel mer plen å ta av ??!!! Men jeg sliter også med å få plassert de siste Hostaplantene. det er en mulighet for at de bare må stå i posttene over vinteren. Men blir høsten fin, blir det bed på hverdagshytta mi. Ha en skikkelig fin høst, og ikke slit deg ut. Hva har man ellers disse mannfolka til ????????????

    SvarSlett
  7. Så flink du er, fort gjort å få fulle bed når man stadig bare MÅ-HA planter *kjenner meg igjen*

    SvarSlett
  8. Bjørg, jada jeg har mer plen å ta av, men det er så fryktelig tungt å lage nye bed i leirhaugen (les plenen ;)) Ja, det er ikke alltid lett å finne rett plass til plantene med en gang. Neida, jeg sliter meg ikke ut, men hagen er og blir mitt gebet. Vil nødig ha noen innblanding der ;)

    SvarSlett
  9. Elisabeth, ja det er altfor lett å finne for mange MÅ-Ha planter i farten. Men må man, så må man. Kan jo ikke la noen skatter stå igjen når en først finner de. Det blir nok en råd med nye bed til neste vår. Må jo ha litt å gjøre da også i hagen :)

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...