torsdag 16. desember 2010

Mere frø og ny hostabok

Her om dagen var jeg så heldig at jeg fikk kjøpt en ny hostabok av en hagevenninne som hadde fått bestilt to. Boken er et must for alle hostagale! Jeg har skrevet om den i hostabloggen min. Der er det ikke så mye aktivitet for tiden, men sånn blir det med en egen blogg om en staude på vinteren ;)

Jeg fikk endelig frøene fra T&M i går etter en ekstra uke i postens varetekt. Det var for en gangs skyld ikke postens feil, men T&M som hadde satt full pris på bestillingen. De hadde et tilbud med fratrekk på 10 pund på bestillingen, men det sto det ikke bak på frøpakken. Men det ordnet seg til slutt heldigvis, ellers måtte jeg betalt nesten 200 kr for forenklet tollbehandling. Så den 200 kr grensa bør en helst holde seg innenfor.

Jeg fikk endelig plantet alle "veisene" mine fra Rare Plants i går, og de står nå i planterommet hvor det er ca 4 grader. Det er bare en stor fare for at de vil etterhvert spire og gro, men det får gå som det går. Jeg skal nok få holdt liv i de til våren håper jeg.

Det var så koselig å holde på med jord i går, at det er ikke lenge til de første frøene skal i jorda. Bare jula er overstått, så er det klart for frøsåing her. Det var endel akeleier, lobelia og julerosefrø jeg hadde bestilt. Jeg gir ikke opp å få til de doble julerosene fra frø, så jeg prøver igjen for ørtende gang. En gang må jeg vel lykkes? Jeg har fått til juleroser fra før av de enkle, så de doble burde ikke være så vanskelig eller....?

6 kommentarer:

  1. Eneste jorda jeg får på fingrene om dagen er den som sitter fast når jeg sjekker fuktighet på potteplantene. :)
    Hostaboka høres fin ut, men jeg tror ikke er er der riktig enda.

    SvarSlett
  2. Berit, ja det er ikke helt sesong for ny jord på fingrene enda, men det går jammen fort.
    Angående hostaboka er nok den for de med den helt store hostagalskapen. Men det er en fin bok for de som er over gjennomsnittet intressert i hosta ;)

    SvarSlett
  3. Jeg er også klar for jord under fingerene, men må holde meg til over jul. Det blir nok som vanlig med jordsøling på kjøkkenet...
    Nye hagebøker er alltid velkommen.

    SvarSlett
  4. Jeg har sådd juleroser to ganger, men ingenting spirte. Tror det blir lenge til jeg prøver på det igjen.
    Får håpe du lykkes denne gangen.

    SvarSlett
  5. Randine, ja det blir mye søl av denne såingen inne. Men om jeg klarer å vente helt til etter jul vet jeg ikke...

    SvarSlett
  6. New Dawn, jeg har fått det til et pat ganger, men de er absolutt ikke av de enkleste frøene å få til å spire. De skal ha både kulde og varmeperiode, så lett er det ikke.

    SvarSlett

Nok en amaryllis i blomst!

 Ja, det dukker opp både det ene og andre her nå både inne og ute. Jeg starter i dag med to amaryllis som jeg plantet i november, men de har...