søndag 17. april 2011

Flere linselus...

Nå skjer det utrolig mye fra dag til dag i hagen. Stadig flere blomster titter frem, og jeg må bare vise frem noen av de.

Dette er en helt ny Helleborus orientalis  for meg. Den kommer nok fra samme import som de andre fra Danmark. Det er alltid artig når noe blomstrer for første gang i hagen.

  Helleborus sternii eller Helleborus argutifolius. Begge navn kommer opp på denne når jeg googler sternii. Jeg sådde den i fjor i januar, og allerede i oktober sto den med knopper. Den har hatt knoppene hele vinteren, og blomstrer altså nå.


Dette er den samme som jeg viste her om dagen. Jeg synes de er så utrolig vakre. En må bare holde blomsten opp, for de har klokkene sine nedover mot bakken.
Hepatica 'Rubra Plena' igjen. Den er så vakker at den tåler å bli vist flere ganger!

Hepatica henryi. Hvit blåveis høres helt merkelig ut, men sånn er det bare....

Hepatica 'Prickl'
                                              Hepatica 'Blue Jewel'

                   Hvit snøstjerne eller Chionodoxa som den egentlig heter.
Til slutt en merkelig blomst som er bortimot umulig å få tatt noe godt bilde av. Jeg måtte holde opp stenglen på den mens jeg tok bildet. Den heter Corydalis solida 'Frodo'. Kjøpt av Bjørnar i fjor høst. At den skulle blomstre allerede i år hadde jeg ikke trodd!

8 kommentarer:

  1. Det må være deilig med et slikt mangfold av blomster allerede i april!
    Kan se ut som man blir nødt til å se seg om etter fler typer blåveis, ja.
    "rubra plena" er helt nydelig!

    SvarSlett
  2. Å så mye flott som blomstrer hos deg nå. Spesielt hepaticaene! De er vel impotert eller?

    Selv har jeg bare vanlig blåveis, men den står så bortgjemt, så den må jeg flytte på. Ingen blomster på den ennå..

    SvarSlett
  3. Många vackra blomster som tål att visas många gånger til. Härlig kavalkad av färger och former. Din 'Frodo' var läcker. Ha en fin påskvecka :)

    SvarSlett
  4. Flotte Helleborus som blomstrer hos deg, våren er en vakker årstid!

    Ønsker deg en fin hageuke...

    SvarSlett
  5. Jonna, ja det er helt utrolig tidlig i år, så det er bare fint at hagesesongen starter så tidlig.
    Det finnes mange sorter blåveis å få tak i, så det er bare å følge med. Plutselig dukker det noen nye opp.

    SvarSlett
  6. Heidi, de hepaticaene er importert ja. Du burde nok flytte blåveisen så du får sett den bedre. Din kommer nok snart i blomst den også!

    SvarSlett
  7. Mia, hyggelig at du synes det. 'Frodo' er helt spesiell ja.
    Ha en fin påskeuke du også!

    SvarSlett
  8. Randine, ja våren er absolutt min favoritt årstid!

    Ha en fin hageuke du også!

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...