lørdag 10. mars 2012

Sammenplantninger i hagen

Anne på Moseplassen har nok en ny flott konkurranse. Denne gangen er det sammenplantinger som står på "menyen". Det er artig med stadig nye temaer.
I hagen min finnes det mye rart av planter, men det jeg har mest av er hosta. Her kommer det noen sammenplantninger fra hagen:
Dette er et bed som består for det meste av hosta. Til høyre på bildet vokser det også en bispelue (Epimedium).I vår måtte vi kappe ned noen sypresser som ikke hadde tålt vinteren. Jeg savnet noe som ga bedet litt høyde igjen og plantet inn noen lønner og selje.
Dette er samme bed senere på sommeren 2011
Jeg har også plantet inn noen japanske lønner for å gi bedet litt farge som passer til den heucheraen som står på midten av bedet. Foran på bildet til venstre står en Brunnera 'Jack Frost'. Revebjellene har selvsådd seg der, men de matcher i fargen.
Dette er samme bed bare fotografert fra andre siden.
Dette er Sambucus 'Black Lace' og hosta 'Yellow Moon'. De er plantet ved siden av hverandre for å få den kontrasten.

Til sist vil jeg ta med en sammenplanting ved dammen av Astilbe, Heuchera 'Encore' og Iris siberica.
Denne kombinasjonen ble til ved en tilfeldighet. Noen ganger er man bare heldig!

22 kommentarer:

  1. Det är en fantastik samplanteribg, alla dina varieté blad och former skapar spänning, vackert :)

    SvarSlett
  2. Det er så flott med mange forskjellige hostar sammen. Det flote bladverket dem har blir så fint!

    Ønsker deg lykke til og ha en fin lørdag.

    SvarSlett
  3. Ja, vakrere sammenplantinger skal man lete lenge etter... *sikle* :)

    SvarSlett
  4. De hostabedene dine er ganske så lekre ja! Et godt valg av kandidat til konkurransen. Lykke til!

    SvarSlett
  5. Utrolig flott med så mange forskjellige Hosta! Det ble lekkert med de japanske lønnene, bedet ditt ser eksotisk ut! Og den Sambucusen var bare rålekker sammen med din gule Hosta. Og ikke minst bedet ved dammen, nydelig :) Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  6. oi, hostabed! Bladverk er undervurdert, definitivt :)
    Hyggelig at du er med også denne runden Marit

    SvarSlett
  7. Så mange vakre samplantingsbed du har, hostabedet er virkelig lekkert. Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  8. Hosta er så fine, og ønsker jeg hadde flere! har noen men dette bedet ditt var bare fantastisk!

    SvarSlett
  9. Utrolig vakre bed du har, Hosta er så fint at jeg har fått helt dilla, begynner å få ganske mange av de.
    Fineste lørdagskvelden til deg.

    SvarSlett
  10. Flotte billeder du viser - kan rigtig godt lide det første og sidste bed.
    Ønsker dig en god søndag.
    Knus Hanne Bente ♥

    SvarSlett
  11. Hosta er virkelig flott. Jeg elsker dem. Hvert år kjøper
    jeg meg fler, men dette bedet ditt tar prisen!

    SvarSlett
  12. Tusen takk for alle hyggelige kommentarer! :-)

    SvarSlett
  13. Her var mange flotte samplantinger og du har imponerende mange flotte Hosta og Heuchera, spesielt den på siste bildet var lekker :-)
    Jeg har en del Heuchera selv også, kjøpte mange i fjor så om de vokser seg litt større i år, og du er interessert så kan vi jo bytte til våren?
    Ønsker deg en god søndagskveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kunne være fint det å bytte planter. Men jeg må se over de først etter vinteren. Minn meg på det litt senere. Her er det fortsatt endel snø enda :)
      Ha en fin kveld du også!

      Slett
  14. Jeg har beundret det store hostabedet ditt tidligere også. Gleder meg til å se flere bilder utover i sesongen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer nok flere bilder utover sommeren ja :-)

      Slett
  15. Der var det mye lekkert.
    Lykke til i konkurransen :-)

    SvarSlett
  16. Fantastisk så mange flotte hostaer du har :-)

    SvarSlett
  17. Jg som älskar bladkontaster och hostor och sådana växter! Härlig rabatt!

    SvarSlett
  18. Så hyggelig at dere liker mine hostabed! Jeg har mange hosta ja... :-)

    SvarSlett
  19. Jammen har du mange fine bladplanter i hagen din, Marit, tenk at et bed kan bli så spennende nesten uten en eneste blomst! Likte også godt de oppstammede lønnene dine.
    Masse lykke til i konkurransen! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! De oppstammede lønnene håper jeg vil bli like fine i år som i fjor. Jeg kjøpte de i fjor, så jeg har ikke noen erfaring med de.

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...