onsdag 20. juni 2012

Sinnatagg i hagen

Det er ikke ofte at jeg er sint, men det har jeg vært i dag. Den jeg har vært sinna på er meg selv... Jeg skulle ha opp en hosta som hadde vokst seg så stor, og rundt den ser jeg at et ugress (Ajuga reptans) som jeg har tillatt å få vokse der har tatt helt overhånd. Hvordan kan en være så dum...
Det var bare å brette opp ermene, og starte på den slitsomme jobben. Det var så tett, at det var nesten ikke mulig å få tatt tak i de. Det ble ikke mindre enn to store trillebårlass med ajuga.
Her ser dere et før bilde av elendigheten, selv om den selvsagt er dekorativ også. Men den ble brutalt og nådeløst røsket vekk. Den store hostaen bak der er spadd opp, for den truet med å vokse over sine bredder ;-)

Nå er bedet renset for elendighet, og det går an å se jorda. Det som var gledelig var at jeg fant ikke en eneste snegle der bortsett fra to med hus på. Hadde jeg vært snegle, så hadde jeg gjemt meg de. For så fuktig og rått som det var under det dekket av ajuga, det skal en leite lenge etter...


10 kommentarer:

  1. Ikke noe å si på utseende nei, men selv løvetann er jo vakker på våren :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ugresset er pent det, og jeg hadde beholdt det hadde det bare ikke spredd seg så infernalsk. Løvetannen er pen i ca 3 sekunder... ;-)

      Slett
  2. Wszystko ma swoje miejsce, a nie jest nim chwast wśród kwiatów w ogrodzie. Pozdrawiam.
    Alt har sin plass, og det er ikke luke blant blomstene i hagen. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen ganger må en finne den rette plassen for alt. Denne planten hører nok ikke hjemme i min hage.

      Tak, czasami trzeba znaleźć odpowiednie miejsce na wszystko. Roślina ta należy prawdopodobnie nie w domu, w moim ogrodzie.

      Slett
  3. Enig. Ajuga reptans er et ugress. Håper at jeg har klart å luke den bort!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er og blir et lumsk ugress. Vi lar oss forføre av de fine bladene, men så oppdager en hva slags ugress det egentlig er. Får håpe alt er vekk ja.

      Slett
  4. He-he, jeg har vært der. Tre år etter dukker det fortsatt opp Ajuga reptans, men i mye mindre skala, så det lukes fortsatt.
    Ha en flott torsdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ante meg at det var flere som hadde gjort samme tabbe ja... ;-) Det er nok mulig å holde det i sjakk nå tror jeg. Ha en fin torsdag du også!

      Slett
  5. Dekorativ er den, Ajugaen, men fy så ugrassaktig den oppfører seg. Sikkert lurt å få ryddet opp i den, men jeg tviler på at du er kvitt den het ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,d et er ingen tvil om at den er dekorativ, og det er jo derfor vi planter den i utgangspunktet. Jeg tror nok at jeg må luke en runde eller to til, men jeg skal si det ble mye borte i går!

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...