onsdag 31. oktober 2012

Hjelp, hva gjør jeg nå...?

Hagingen er ikke helt over enda. I går fikk jeg 5 martagonliljer i posten fra H.W. Hyde & Son og jeg venter også på ennå en fra en annen import. Jeg bestilte de i juli og trodde virkelig at de skulle komme mye tidligere.  Men det har sikkert sammenheng med en dårlig sommer i England også, og at derfor så blir ikke liljeløkene modne før. Men problemet er at nå ligger det 5-10 cm med kliss våt snø i hele hagen her, og det frister veldig lite å begynne å grave ute nå. I dag regner det isregn her og det skal bare bli enda mere regn. Det kan hende at snøen forsvinner, men likevel så frister det ikke å grave mer ute i år.. Hvis jeg planter de i potter og vanner forsiktig, og siden sette de i drivhuset som er kaldt hele vinteren,  men vil de da overleve?Jeg har prøvd det før med dårlig resultat.  Eller er det bedre å sette de i en mørk og kald kjeller og at de da begynner å vokse inne en eller annen gang? Jeg er så i tvil, så hvis noen har erfaringer med dette så hadde det vært fint å få noen gode råd.

De jeg kjøpte var:

Lilium martagon alba albiflorum
                          Gaybird
                          Mrs. R.O. Backhouse
                          Moonyeen
                          Chameleon


Her er bilder av noen martagonliljer som jeg har fra før

Som nevnt så er det et ekkelt vær her i dag. Det regner selv om det er minusgrader ute. Jeg ønsker dere alle en fin onsdag uansett vær!

31 kommentarer:

  1. Hmmmmmm. Mine dukker også opp i posten hvert øyeblikk. Heller mest mot å grave dem ned ute, for det er jo varslet en del varmegrader framover.

    Ser jeg satte mine (flere av de du har bestilt) 19. oktober i fjor, og det gikk veldig bra :-)

    Ellers har jeg veldig god erfaring med å sette liljeløk i krukker ute. Men martagonliljer?!?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenkte ikke ute, men inne i drivhuset som er kaldt hele vinteren. Da får de ikke regn på seg og råtner. Det er alt for mye snø her enn så lenge, så det blir nok ikke noe graving her, nei. Hos deg er det nok mye mildere og mindre snø, så der går det nok helt fint.

      Slett
  2. Jeg kan dessverre ikke råde deg om dette:-( Men jeg önsker deg uansett lykke til og krysser fingrene for at det skal gå bra!
    Ha en fin dag!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, Nora! Ha en fin dag du også! Klem

      Slett
  3. Det lyder ikke rart, at I har et isregn - jeg gætter på, at der må være meget glat. Håber du får nogle gode råd om løgene. Måske kunne sætte dem i en krukke og lægge grangrene eller andet rundt om for at isolere mod den værste kulde? Håber det lykkes at holde liv i dem, så du får smukke blomster til sommer. Klem og ha' en fin dag, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i dag tror jeg at det er veldig glatt ute. Jeg har ikke vært utenfor døren i dag, for været frister ikke til det.
      Det var et godt forslag du kom med der, Madame! Ja, jeg håper også at de vil overleve og blomstre til neste sommer. Ha en fin dag du også, klem!

      Slett
  4. Trur æ villa ha prøvd en mørk kjeller, sia du før har prøvd drivhuset.

    Blir spennede til våren om de kommer opp :=)

    Hilsen Lisbeth :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke så lett å bli enig med seg selv på dette. Problemet med kjelleren er at da begynner de å spire og gro alt for tidlig. Jeg må tenke nøye på dette her...

      Slett
  5. Jeg tror jeg hadde puttet dem i krukker og satt dem ut. Det var flotte martagonliljer du har fått deg.

    Fortsatt fin dag til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har lyst til å prøve det, men blir ikke enig med meg selv.
      Jeg håper de overlever så jeg kan få sett de i blomst.
      Ha en fin kveld!

      Slett
  6. Hej
    Hvis jorden kan graves vil jeg anbefale du graver dem i jorden NU, de står absolut bedre der end i potter, og med sne over jorden er det helt fint, men hvis jorden er frosen , kan du sætte dem i potter som beskyttes mod frost fra neden, held og lykke...
    PS jeg har endnu ikke modtaget mine martagon-liljer fra Hyde, men her er også noget varmere :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror at jeg går for pottemetoden. Tror det er bedre enn å grave de ned i en iskald og våt jord. De sender deg nok dine senere siden du bor i Spania :-) Du har litt lenger sesong enn her i Norge! Takk for gode råd!

      Slett
  7. Dette var ikkje lett.....har kun prøvd det med tulipanar i krukke. Det går kjempefint. Men liljene trur eg at eg villa satsa på å fått i jorda på eit vis. Trur ikkje dei er så herdige som tulipanar.
    Vanskelig dette her. Men lykke til uansett.
    Koselig at du vil være med på give awayen hos meg.
    Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Martagon er jo herdige liljer, men vet ikke hvor godt de tåler å stå i en potte i vinter.
      Din Give away var kjempefin! Klart jeg vil være med :-)

      Slett
  8. Ja bym chyba dała do piwnicy i podlewała od czasu do czasu. Pozdrawiam.
    Jeg tror jeg ga den til kjelleren og vannet fra tid til annen. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tak, myślę, że będę je sadzić w piwnicy. Wydaje się najbezpieczniej.

      Slett
  9. Marit Oh, har du et stort problem.
    Kanskje plante en stor gryte dem og skjule i kjølig kjeller?.
    En vårløker blåse i hagen ...
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I think I will plant them in the basement in a pot there. Have a nice evening!

      Slett
  10. Jeg venter også løker fra Hyde snart. Mine blir nok plantet ned ute. Det er et dilemma, og ikke så godt å si hva som er det beste når du ikke kan plante de ut. Et år fikk jeg nomocharisløk så seint at det ikke gikk an å plante de ut. Da plantet jeg de i potter, vannet veldig forsiktig og satte de kaldt i kjelleren. De spirte heldigvis ikke for tidlig. Faktisk ble det et stykke ut på våren uten tegn til liv i pottene, tror faktisk jeg måtte grave litt i pottejorden for å forsikre meg om at de var liv nedi der. Men de ble satt ut og kom til slutt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er et dilemma når det blir så sent på året at snøen er kommet. Jeg tror at jeg setter de i kjelleren og håper på det beste. Disse løkene er veldig sene fra England i år.

      Slett
  11. Spennende med nye liljer, håper du finner ut av utfordringen med hvor de kan plantes nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er spennende med nye liljer, og håper de overlever i kjelleren min.

      Slett
  12. Så kjedelig. Jeg har ikke fått løkene mine fra Amsterdam i jorda jeg heller, men ser for meg at jeg bare må gjøre det når mildværet kommer. Uansett temperatur. Håper du har fått noen gode tips=) Fin kveld til deg. Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du rekker det sikkert! Jeg har fått mange gode råd i dag, ja!
      Ha en fin kveld du også!

      Slett
  13. Fine liljer, men ikke greit med at det er vinter her....Tror jeg ville satt de i potte i mørk/kald kjeller da har du mer kontroll!
    Ha gode vinterdager!

    Anne Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir nok til at de står i en kald kjeller tror jeg. Da har en mer kontroll enn i potter ute. Ha det fint du også!

      Slett
  14. Sikken et problem du har fået der, det er ellers smukke martagon liljer, dem kunne jeg også tænke mig. Jeg er nok mest til det Jan skriver, jeg er ikke meget til krukker, oftest bryder de sig ikke om at stå i dem.
    Held og lykke med dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er vakre disse martagonliljene. De blir nok inne i kjelleren tror jeg. Jan har nok god greie på dette, ja. Takk!

      Slett
  15. Huff, det var synd du ikke fikk dem før, for da hadde det gått veldig bra ute! Men tror du snøen blir liggende hos deg nå da? Om du skulle få mildvær en periode, og snøen forsvant igjen, vlle jeg nok plantet dem ute! Jeg venter på trepeoner, også en import som MonaHn har satt igang, og de er rett rundt hjørnet! Vi har mildvær nå, og jeg regner med at snøen snart er borte! Krysser fingre for at du klare å holde liv i dem! Lykke til!

    SvarSlett
  16. It's unfortuante that you didn't get the Lilium before the snow came. Noone wants to dig under the snow to bury the bulbs. Good luck with planting them in pots for now. Moonyeen looks attractive with those pinky petals.

    SvarSlett
  17. Hei, Jeg ser du importerer planter, kan du anbefale noen leverandører?

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...