fredag 28. juni 2013

Amfibier i hagen og lett blanding...

I går ble det til slutt opphold, og jeg fikk frisert thujahekken. Det er først nå en ser hvor mye brunt og stygt som er på den etter den kalde vinteren. Dette er andre gangen jeg har en stor klipping på den, og jeg må siden opp i gardintrapp for å få klippet de på toppen. Men sånn er det å ha hekk, for den trenger litt stell innimellom.
Når jeg var ferdig med det i går var jeg gjennomvåt, så da var det bare å skifte tøy fra topp til tå... Sånn er det når en går ut og jobber i en meget våt hage uten regntøy  ;-)

 Jeg måtte ned til froskene i går for å se etter hvordan det hadde gått etter alt regnet, og det var blitt flom i bekken. Men siden vi forsterket alt med stein og leire der nede, så  hadde det gått veldig fint. Bekken er ikke så bred, og derfor blir det fort flom der når det kommer 30 mm med regn på kort tid. Vannet var helt oppe ved froskedammen. Da har vi fått testet det også,  men det hadde ikke godt bra hvis det hadde kommet 60 mm, for det er ikke lett å bygge dammen der nede slik at den tåler alt mulig heller...

Angående frosk, så skvatt jeg himmelhøyt her en dag jeg jobbet i hagen. Plutselig raslet det rett ved siden av hånden min og frem hoppet en halvstor frosk. Det er ikke det at jeg er redd de, men skvatt av lyden. Jeg er livredd for orm, og alt som rasler rett ved siden av hånden min får meg alltid til å tenke på de...

Denne er en ganske stor frosk som dere ser, så den er nok noen år gammel.

Angående orm, så må jeg bare vise frem for nye lesere den som var her for noen år siden, nærmere bestemt 2010. Jeg trodde jeg skulle besvime av bare av synet av den. Den hadde lagt seg godt tilrette på noe granbar som vi hadde lagt i kaldkomposten her, og lå der i to døgn uten å ville flytte på seg. Den var heldigvis ufarlig, men for meg som har ormefobi, så var den ikke noe hyggelig syn. Men vi fikk tatt noen gode blinkskudd av den da i det minste...

Den var en svart buorm som er helt ufarlig, og som kan bli opptil 1,20  Men for meg som er så redd de, så gikk jeg med gummistøvler resten av det året, ja, og turte ikke å rydde i  noen bed resten av den høsten. Jeg har fortsatt ikke glemt den, selv om jeg ikke har sett den siden den var her... Det var noen som sa til meg at frosk og rumpetroll er livretten deres, så jeg har vel laget et flott matfat for den der nede... Huff....

Så over til noe langt hyggeligere...

Lupinene blomstrer nå, og jeg synes de er så flotte.




Bronsebladene, Rodgersia podophyllum,  har virkelig blitt store i år...



Prydsvinerot, Stachys macranta

Bilde nedenfra og opp. Blærespirea, Physocarpus opulifolius 'Dart's Gold' med vakre hvite blomster...

En av de siste blomstene på 'Ivan Olsson'. Den hadde store knopper da jeg kjøpte den, men nå er den snart avblomstret. Jeg håper virkelig at den kommer igjen til neste år, for jeg synes denne er så flott!

'Love Child' er ikke stygg den heller...

Nå skinner solen her, og jeg skal ut og jobbe i hagen igjen...

Ha en deilig dag!

53 kommentarer:

  1. Det var litt av et buormeksemplar du hadde på besøk. Ikke rart du skvatt. Men buorm er vel truet og den uforglemmelige om noe ubehagelige opplevelsen håper jeg du satte pris på i et mer økosystematiske perspektiv..i det minste i ettertid...jeg har aldri truffet på buorm, men temmelig mye hoggorm. Vil selvfølgelig ikke ha dem for nær, men prøver å se viktigheten av mangfoldet i naturen...flott innlegg..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var en fryktelig opplevelse, og jeg har ikke glemt det ennå tre år etter...
      Klart det er viktig med mangfold, men hadde det vært huggorm hadde jeg vel flyttet. De finnes ikke så langt unna her, så jeg liker ikke tanken. Men alle dyr har helt sikkert sin funksjon, og de er fredet alle sammen både orm og frosk/padder. Takk! :-)

      Slett
  2. Hej Marit

    Det var da et flot billede af din Buorm - vi kalder den for en snog. Og som du skriver har den jo ingen gift.

    Ved mit hus i Värmland er der mange hugorme, det er en af grundene til at jeg klipper græsset - der holder de sig væk fra:)

    Ha en dejlig Dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Takk! Den kalles snok av mange her også, så det er vel et navn som er mye brukt i Norden. Den har ingen gift, nei, men er like ekkel for det.

      Det kan jeg forstå at du slår gresset da... Jeg hadde vært livredd/bange bare for å gå utenfor huset hvis det var meg.

      Ha en deilig dag du også.

      Slett
  3. Vilken härlig bild på Snoken. Själv gillar jag ormar, det var min högsta önskan när jag var barn, att jag skulle få en orm, men mor min sa nej!
    Marit, jag har lagt en svarskommentar på min blogg med en länk om busken som du ville veta mer om./ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det må jo være herlig å ikke være redd for ormer. Det var ikke rart at din mor sa nei... :-)
      Takk for ditt svar i går, det var fint å få navnet på den.

      Klem Marit

      Slett
  4. Jeg er heller ikke ret glad for snoge og den slags! Men min datter er VIRKELIG bange for dem. Da hun så en snog i vores have sidste år, turde hun slet ikke være i haven bagefter - i mange uger. Mon ikke det er et urinstinkt vi har der fortæller os at den slags er farlige (også selv om lige snogen ikke er det). Jeg håber du får en dejlig solskinsdag i haven!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke så mange som liker disse, selv om de ikke er farlige. Jeg forstår din datter veldig godt. Det er nok et urinstinkt ja, som sikkert har reddet livet til mange opp igjennom historien. Så hos meg er det instinktet veldig sterkt. Selv uten gift så liker jeg de ikke!

      Ha en deilig dag! Her regnet det som bare det, men håper på bedre vær snart!

      Slett
  5. Ormen i hagen var stor og guffen, jeg er også pysete når det gjelder orm og frosker.
    Fine lupiner som blomstrer nå og Klematisen "Love Child" var en lekker liten blomst.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal være sikkert og visst! Froskene gjør meg ingen ting bare jeg ikke skvetter av de. De synes jeg bare et søte. Men alt som snor og bukter seg er jeg livredd,,,
      Tusen takk!

      Ha en fin lørdag!

      Slett
  6. Flotte blomster - jeg kan fældig godt lide lupiner.
    Krybdyr - som snoge / hugorme ol. er jeg skrækslagen - når jeg færdes i naturen, har jeg altid "vandrestøvler" på uanset om det er koldt eller varm.....
    Ønsker dig en god fredag:) Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker også lupiner, og synes de er flotte så lenge de blomstrer.

      Ja, da er vi to, for jeg er også veldig redd for de. Jeg går også mye i gummistøvler i hagen, for jeg har ikke glemt denne snoken...
      Ha en fin lørdag, klem!

      Slett
  7. Grøssende bra bilde!
    Hvis jeg skal ha en busk (som ikke er rose), må det snart bli en blærespirea... Både 'Diablo' og 'Dart's Gold' er rålekre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den var et flott motiv, selv om jeg ikke var så glad for at den valgte min hage som den likte seg så godt i...

      De er lekre ja, både de mørke og denne gule. Jeg har 'Diablo' og 'Red Baron' også. Så de må du nok få skaffet deg i hagen. Jeg har de mørke som hekk, og de vokser som et uvær...

      Slett
  8. Hjælp for en stygg orm. brrr.....fy søren, er glad vi ikke har orm her vi bor, æ liker dem ikke !!!!!
    Tru æ hadde svimt av hadde æ møtt den derre.
    Froskene dine er mye koseligere og se på og så syns æ det er koselig med kvekkelydene dems ;)
    Lupinene mine begynner også og komme i blomst nu, syns og se er vakre.
    Fine bilder, Marit.

    Ha ei fin helg.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var både stygg og stor. Heldigvis har jeg bare sett den en gang. Jeg var nære ved å besvime når jeg så den, ja...
      Ja, frosker er noe helt annet. De hopper og spretter, mens ormer snor og bukter seg. Huff...

      Lupiner er vakre, ja, og det er hyggelig at de blomstrer hos deg også.

      Ha en fin helg!

      Slett
  9. Det er ikke nogen rar fobi at have, når man er havegal. Jeg kender det godt, for mig er fobien pindsvin, heldigvis advarer hundene mig, hvis der er sådan et i haven. Jeg ved jo også, at de ingen skade gør, de må også gerne være der, jeg vil bare ikke møde dem :)
    Godt med lidt blomster bagefter, de er fine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er mange som er redd for orm/snok. Det er jo ikke hyggelig å være ute i hagen og være redd for de. Jeg skulle ønske at jeg hadde pinnsvin, for de synes jeg er så søte. Godt at vi alle er forskjellige. Det er bra at du har hundene dine som advarer deg.

      Ja, litt blomster er mye hyggeligere å se på enn den fæle ormen...
      :-)

      Slett
  10. Ikke mange som hadde likt å ha orm i hagen nei :) farlig eller ikke.. Som alltid mye fint i hagen din! Ha en flott fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er nok de færreste som hadde likt å ha orm i hagen. Det hjelper ikke om de er ufarlige når en er livredd de...
      Tusen takk. Ha en fin helg!

      Slett
  11. Huff, til tross for dei flottaste bileta dine, så sit eg att med ein klump av ubehag i halsen frå ormebiletet ditt. Eg prøver å komme så langt at eg kan sjå orm på bilete, men denne kom meg for nær.Ha ein ormefri sommar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er og blir ekkel den ormen. Men den var på besøk her, og bildene ble jo bra av den. Men jeg liker ikke ormer jeg heller, for de er og blir ekle i mine øyne.'
      Jeg håper at jeg ikke får se mer av sånne her, ja...

      Slett
  12. For et lekkert ormebilde! Men jeg skjönner at du helst ikke vil ha den i hagen selv om den er fin:-)
    Lupiner har aldri värt noen favoritt hos meg, det er mest fröstandene og bladene jeg ikke liker. Men nå tar jeg meg i å synes de er fine allikevel så nå har jeg vel snart enda en dille:-)
    Ha en fortsatt fin fredagskveld!
    Klem!
    P.S. To av stiklingene fra Sambucus nigra 'Black lace' som jeg fikk av deg ifjor klarte vinteren og vokser så fint i bedet nå.....den ene har til og med fått blomster:-) Takk atter en gang for at du var så snill og gav meg de!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, bildet ble bra det, selv om jeg ikke likte fotomodellen... ;-)

      Ja, skal se at du snart får en ny dille i lupiner :-) Bladene og frøstandene er ikke noe fine, så de klipper jeg av så fort de er avblomstret. Da frør de seg ikke heller. Her i Norge er de svartelistet pga. spredningen.

      Så flott at dine stiklinger har overlevd denne fæle vinteren. Det treet som jeg tok stiklingene fra døde nesten her i vinter enda det var 2 meter høyt. Det kommer så vidt litt nede ved roten, så det tålte ikke vinteren som var. Men jeg har to andre som har klart seg veldig fint, så det er litt rart at noen dør av samme slaget i en hage.

      Det er jo kjempehyggelig at det til og med blomstrer første sommeren du har det! Det er moro :-)

      Ha en fin lørdag!

      Slett
  13. Uff ja jeg skvetter til månen hver gang ting begynner å lee på seg, det blir jeg aldri vant med.
    Huggorm har jeg ikke sett i hagen ,,ennå,,men nede i vegen ligger den gjerne og soler seg.

    Flotte bilder Marit, og god helg.
    Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, da er vi to om å ha det sånn. Jeg er også veldig skvetten av meg, og det skal ikke mye til før jeg hopper himmelhøyt jeg også.
      Huggorm er dog det verste jeg vet, men den har jeg heldigvis ikke sett her (ennå)

      Tusen tak, og god helg til deg også.

      Slett
  14. Så hyggelig med frosker! For en ekkel orm!
    Så fine plantebilder og planter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Frosk er alltid hyggelig, men det er ikke ormer. Tusen takk!

      Slett
  15. Ormer har jeg stor respekt for. Vil helst ikke møte dem. Hyggelig å se lupiner. Jeg hadde mange der jeg bodde før. Savner dem litt nå....

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det vil helst ikke jeg heller. Lupiner er mye hyggeligere :-)

      Slett
  16. Love Child är helt underbar! Och stackars dig, jag är faktiskt inte rädd för något djur vad jag kan komma på, eller reptil.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig vakker. Så heldig du er som ikke er redd for orm eller noe dyr. Da er du heldig!

      Slett
  17. Det var en svær orm! Huff. Det blir spennende med alle froskene da! Nydelige blomster!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var kjempestor! Jeg gleder meg til å se små froske som hopper rundt. Takk!

      Slett
  18. Gode billeder af der smukke blomster, frøen og snogen. Godt det ikke var mig der så den.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Den var ikke noe hyggelig syn, nei...
      Ha en god aften!

      Slett
  19. Guri guri malla. Jeg hadde dævva om jeg hadde funnet den sorten i komposten min! Hjææælp! Håpee det ikke blir flere slik å finne denne sommeren Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det jeg også følte når jeg så den. Det var helt fryktelig. Nei, det håper ikke jeg heller :-)

      Slett
  20. Å jeg fikk nesten sjokk av ormebildet, stakkars deg som møtte på denne! Skjønner godt du gikk i gummistøvler etterpå. Men bra at du fikk sikret deg gode bilder.

    Ellers var det vakre hvite blomster du viser, er det klematis nederst? De var uansett kjempefine!

    Ha en god ormefri sommer videre!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en blir noe skremt selv om den ikke er farlig. Men det hjelper ikke, gummistøvlene har blitt et fast skotøy her :-)
      Bildene ble bra, så noe godt kom jo ut av det.

      Ja, det er en alpeklematis den nederste.

      Takk!

      Slett
  21. Wolę podziwiać piękne kwiaty niż patrzeć na zaskrońca, który może polować na Twoje żaby. Pozdrawiam.
    Jeg vil heller nyte de vakre blomstene enn å se på slangen, som kan jakte på dine frosker. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I rather look at the flowers than the worm. I hope it do not eat all my little frogs.

      Slett
  22. Brrrrr I don't like snakes and I can imagine how it was to see it in your garden. But you have a wonderful ecosystem in your garden Marit.
    Have a wonderful day.

    SvarSlett
    Svar
    1. I don't like them either. It was terrible and I am still afraid to meet another one. But the eccosystem is good here. I am glad for it.

      Have a wonderful day, Marijke!

      Slett
  23. Fine blomar :) Frosk har eg ikkje i hagen, men eg ser ei og anna padde. Både frosk og padder et snegleegg og småsnegl så dei er nyttige. Hagen vår ligg såpass langt frå utmark at ormen held seg borte frå hagen Heldigvis.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-) Ja, alle disse er sneglespisere, så de er nyttige å ha i hagen. Så heldig du er som ikke har orm i nærheten!

      Slett
  24. Aaaa...nå skvatt jeg...den svære ormen..ushhh!
    Men for et bilde du fikk...kjenner det er med skrekkblandet fryd...:)
    Nydelige blomsterbilder fra deg:)..og takk for tips om google-nettleser:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble et blinkskudd, men akkurat det kunne jeg godt ha vært foruten...

      Tusen takk! Bare hyggelig å kunne hjelpe :-)

      Slett
  25. Fine bilder, også det av ormen.
    Er ikke så glad i orm selv heller. Hjemme hos mamma og pappa fikk vi ofte besøk av orm og da gjerne huggormen. Pappa pleide å plukke dem opp og ta dem med lengre vekk fra huset. Det gjør han forresten enda.

    Ha en strålende dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Nei, de aller fleste jeg vet om er ikke glad i orm. Det er helt riktig det faren din gjør, for de er fredet og det er best å frakte de et godt stykke unna.

      Ha en flott dag du også!

      Slett
  26. Wonderful photograph, beautiful flowers, so beautiful colours are giving joy in the garden:) Greetings

    SvarSlett
  27. Ormar gillar jag inte, har aldrig gjort, även om de är ofarliga. Då ser jag hellre på dina fina blommor, Klematisen är väldigt fin, skall skaffa en ny vit, så det kanske blir en Olsson, ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det gjør ikke jeg heller. Det hjelper ikke så mye på min skrekk for de at de er ufarlige. De er like ekle uansett.

      Ivan Olsson er en vakker klematis, ja, så den burde du lete etter :-)

      Ha det godt!

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...