tirsdag 3. september 2013

Noen nye blomsterbilder...

Det blomstrer fortsatt her i hagen. Takket være dahlia og clematis er det fortsatt blomstring lenge enda.

I helga så hadde jeg et kort besøk av en venninnesom skulle innom å hente noen planter som jeg hadde stående her til henne, og jeg var så heldig at jeg fikk mange astilber og en cypripedium som heter 'Kentucky Pink'  av henne. Jeg håper virkelig at den vil klare seg her, så i dag skal disse plantene få komme i jorda.

Været er helt fantastisk for tiden. Det var overskyet og det kom 1 mm med regn på lørdag, men bortsett fra det har det ikke regnet på 14 dager. Det er så tørt at jeg måtte ta frem hageslangen i går og sette på sprederen. Yr.no melder om like flott vær de neste ti dagene, så hvis dette fortsetter blir denne sommeren den flotteste på mange, mange år.

Dahlia som stadig kommer med nye flotte blomster. Fargeblanding fra Bakker...

Dette er en Cosmos jeg kjøpte på planteausjon nå i vær. Gjett om jeg skal ha mer cosmos til neste sommer. Den ene planten har blomstret non-stop siden juni.

Solhattene blomstrer fortsatt

Valmuene har ikke sluttet de heller

En vakker frøkapsel på fotblad, Podophyllum

Kirengeshoma palmata med furukvist i bakgrunnen. Den blomstrer trofast hvert år i skyggen der den står.


Blomsterfluer på Clematis 'Hagely Hbrid'

Baksiden kan også være pen. Ballongblomst, Platycodon

45 kommentarer:

  1. Så fine billeder fra dit haveparadis! Og tillykke med de nye planter du fik i går. Hvor har I dog haft en flot sommer - ja, bedre end her tror jeg, for vi har fået en del regn i de sidste uger.
    Ha' en dejlig dag, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, vi ar hatt veldig fint vær i det siste. Det er nesten ikke til å tro at det fortsatt er så varmt.

      Ha en deilig aften!

      Slett
  2. Så mycket härligt som blommar fortfarande hos dig! Här har det regnat hela sista veckan och det är kallt och rått ute! Hösten är här, det känns i luften./ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her er det fortsatt sommer. 24 grader i dag, nesten uvirkelig. Håper du får bedre vær igjen!

      Klem Marit

      Slett
  3. Så fantastiske blomsterbilder - det ser ut som om blomstene dine er i godt humør. De er virkelig i god form! Nydelig å se dem i all sin prakt. Du har mange herlige farger i hagen din. Deilig at det gode sensommerværet fortsetter! :):)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, ja klart de er i godt humør med det fine været!
      Håper det fortsetter, ja :)

      Slett
  4. Clematis Hagley hybrid endnu, min vil slet ikke blomstre. Du skal nok have cosmos igen til næste år, den er også fin, så det forstår jeg godt. Jeg har også en fin frugt på min fodblad.
    Godt du nyder det gode vejr, det gør jeg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så synd at din ikke vil blomstre, for det er en vakker clematis.
      Ja, til neste år skal det såes cosmos her det er helt sikkert.
      Dette sommerværet er så herlig, så det må nytes :)

      Slett
  5. Det var en nydelig cypripedium du har fått, håper den klarer seg hos deg. Så mange flotte blomster du har som blomstrer selv om det er september. Vi har hatt gråvær de siste dagene og jeg er klar for sol igjen.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg virkelig at den gjør. Georginene er så flotte nå, og de gir lang blomstring fremover håper jeg.

      Ha en fin kveld

      Slett
  6. Welcome Marit!
    Your garden is still very beautiful.
    Autumn approaches and dahlias and climatisé great bloom.
    I hope it lasted as long as possible.
    Greetings.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia!

      Thank you! Yes, I hope they will last a long time here.
      Greetings,

      Marit

      Slett
  7. Hei Marit

    Fine billeder - javist der er blomster hvios man kigger efter!

    Og også andet -Podpphyllum- er noteret!

    Ha en dejlig varm dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, her er det fortsatt masse som blomstrer, jeg trenger ikke en gang lete for de er overalt i hagen her fortsatt.

      Det begynner å bli fulle frøkapsler også, ja.

      Takk, dagen har vært god og varm, hele 24 grader!

      Ha en deilig aften.

      Slett
  8. Nydelig blomstring! Det er nok Hagley Hybrid jeg også har.
    Ja, dere har vært heldig med mye fint vær i sommer. Her har det vært mer varierende, men det ser ut til at det skal bli fint her også fra helgen. Gleder meg til det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, jeg tror nok at det er den du har. Vi har vært kjempeheldige med været, ja. Håper dere også får bra vær fremover :-)

      Slett
  9. Så mye flotte blomster. Cosmos skal jeg også ha mer av neste sommer. De blomster helt imponerende.

    Ha en fin kveld.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, de har en enestående lang blomstring.

      Ha en fin kveld du også.
      Klem

      Slett
  10. Så mange fine blomster og bilder, Marit=) Det er alltid koselig å innom bloggen din=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Vibeke! Det er alltid så hyggelig å få besøk av deg på bloggen, for du er alltid så positiv :-)

      Slett
  11. Valmuen er fantastisk vakker med de fine neddæmpede farver!
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg liker også de duse rolige fargene på den.

      Klem fra Marit

      Slett
  12. Dejlige blomsterbilleder! Tænk at I stadig har valmuer. Her hos os er det også stadig sommer. Det er den bedste sommer jeg kan huske at have oplevet :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Disse står i skyggen hele dagen, så det er nok derfor de blomstrer så sent. Ja, denne sommeren har vært fantastisk. Vi kommer til å huske den lenge :-)

      Slett
  13. Hvilken søt Dahlia!Ligner på Tusenfryd. Krysser fingrene for mer finvær fremover. Sommeren har vært fantastisk i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig spesiell, har ikke hatt noen som har lignet på denne før. Ja, vi får håpe på fint vær lenge fremover!

      Slett
  14. Så mycket fint du har som blommar Marit! Visst är det underbart väder, här har vi haft 21° idag. Det regnade i söndag, så ingen extra vattning behövs. Tror det ska regna i morgon, men sedan ska det bli fint igen.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er så herlig at det er nesten ikke til å tro. Det har vært 24 grader her i dag. Her er det veldig tørt, men det er ikke noe regn i sikte, så jeg må nok bare vanne :)

      Ha en fin kveld

      Klem Marit

      Slett
  15. Det er herlig med så flott blomstring utover høsten. Hagesesongen strekker seg litt ut på den måten. Nydelig blomster du viser.

    Ønsker deg en fin kveld. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det virkelig! Høsten blir litt utsatt, og det er jeg bare glad for! Takk :)

      Ha en fin kveld, klem!

      Slett
  16. Ingen teikn til haust hjå deg, mange fine blomar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, heldigvis så er det fortsatt sommer her. Takk!

      Slett
  17. Så heldig du er så har så mange planter :-) Syns den valmuen som er både rød og blå er så stilig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet at jeg er heldig :-) Den liker jeg også veldig godt, for den selvsår seg på samme sted hvert år, så den er nesten som en staude.

      Slett
  18. Hvem skulle tro at det er september i Hagen din?! Masse fin blomstring. Jeg er også veldig glad i Pyntekorgen. Sådde mange sorter i år og de gir så mye glede.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, den er en super sommerblomst :-)

      Slett
  19. Utrolig mye blomster hos deg så sent på sommeren?! Jeg er ikke i nærheten men begynner heldigvis høstløkene å titte fram : ) Fortsatt fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt fantastisk når en bare har fint vær for det liker blomstene :)

      Ha en fortsatt fin uke du også!

      Slett
  20. Morsomt å se den frodige og vakre sommerblomstringen i hagen din i begynnelsen av september. Jeg vanner gladelig for å beholde dette. God seinsommer! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vanner også gladelig nå, for dette er bare helt fantastisk vær. Håper det fortsetter lenge!
      Ha en fin dag!

      Slett
  21. Herlige høsten :) Clematisene dine er helt nydelige.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er flott når høsten begynner slik som det er her nå. Takk! :-)

      Slett
  22. Marit your flowers pictures are very nice,
    and it's a nice blog.

    Greetings, Joop

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Joop. I found your blog today, and you are taking fantastic pictures!

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...