fredag 29. august 2014

Akk o ve(d)...

I går holdt jeg på med å stable ved i mange timer. Det er en av sensommerens oppgaver som jeg liker veldig godt. Men det må gjøres før det blir for kaldt, for ellers blir det lite hyggelig. I år er jeg sent ute i forhold til andre år. Men med temperatur på godt over 20 grader er det ingen sak å holde på ute.
Vi kjøper ved av en nabo som jobber i skogen. Den er tørr og fin bjørkeved, og jeg får den kjørt helt inn til døra på garasjen. Enklere blir det ikke ;-)
Det er mye jobb å ta den fra sekkene , opp i trillebåren og til slutt stables, men det er et hyggelig arbeide. Jeg kan bruke så lang tid jeg bare vil, så det er bare kos egentlig.

Det er 5 sånne sekker vi har fått tilkjørt så langt, og jeg får se etter å ha stablet inn de 3 siste om vi trenger noe mer. Vi hadde så mye ved igjen fra sist vinter, for da var det jo ikke så kaldt ;-)

Sånn skal de stables, pent og pyntelig ;-)))
Neida, men det blir plass til mye mer ved der når jeg stabler de sånn. Dette bildet er tatt når jeg så vidt har begynt stablingen. Jeg skal fortsette i dag, for jeg har tre storsekker  på 1500 liter hver som venter på meg...

Her skinner solen nå, men det var ikke mer enn 6 grader i dag tidlig. Men veden varmer mange ganger, så jeg skal nok få holdt varmen i dag også ;-)

Ha en fin dag!

38 kommentarer:

  1. Vedarbeid er koselig! Det liker jeg også. På hytta gjør vi alt selv, sage ned, kløve opp og stable til tørk, og tar inn i uthuset året etter, men her hjemme kjøper vi:)
    Ha en fin dag du også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig koselig! Vi kjøper alltid ferdig nå for tiden, men vi har før både hugget og kløyvd veden selv. Det ble veldig mye jobb, så nå får vi den ferdig kløyvd.

      Ha en fin helg!

      Slett
  2. Når man har brændovn og en stor have behøver man ikke gå til fitness :-) Ha' en dejlig fredag, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er helt sikkert!

      Ha en deilig lørdag, Gitte, klem!

      Slett
  3. Det är ju skönt att ha ved när/om kylan kommer men så kul är det ju inte. Men man slipper ju träna ;) /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes det er koselig, og det er jo flott trim. En får holdt seg godt i form når en stabler ved, for det er mye jobb :-)

      Slett
  4. Nydelig nytt bilde av Solhatt med Admiralsommerfuglen i headingen. God og nyttig jobb med å stable ved til vinteren.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en både nødvendig men også hyggelig jobb :-)

      Ha en fin lørdag!

      Slett
  5. Det ser fint ud, det er du god til. Fortsat god arbejdslyst

    SvarSlett
  6. Hoppas det går bra med veden idag, att solen håller sig framme. Det är så vackert att se staplad ved tycker jag. Tänk så nöjd du måste känna dig när det är klart. Att vara redo för vintern (även om man inte längtar till den just nu).

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Solen var fremme helt til på kvelden i går, men da begynte det å regne. Det har det også gjort i hele dag, så i dag har det ikke blitt noe stabling av ved.
      Nei, jeg lenger absolutt ikke etter vinteren, men en vet jo at den kommer. Så da må veden være klar!

      Kle, Marit

      Slett
  7. awesome! i love knowing there is plentiful firewood for winter warmth!

    SvarSlett
  8. Hej Marit.Din brændestabel ser bare godt ud..................dejligt at have brænde nok til vinteren.
    Her har vi selv skåret og kløvet vores brænde..............så nu kan vinteren bare komme an.God weekend Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jette!

      Ja, en må ha nok av ved før vinteren kommer. Da er dere veldig flinke som kløyver og hugger veden selv.

      God weekend!

      Slett
  9. Så flink du har vært og stable opp veden din, litt av en jobb.
    Men vinter brensel må man ha, vi er ennu så heldige og slipper og kjøpe ved, har fra egen skog, men vinter veden er sikret her og, ikke alt har vi fått hjem fra sætra ennu, men den ligger der oppe knuske tørr :)

    Ha en fin fredag.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er jo kjekt å ha egen skog, men det er mye jobb å hugge alt selv.

      Ha en fin lørdag!

      Slett
  10. Hei Marit

    Ja det er et hyggejob at stable ved!

    Dit hus er rigtig godt isoleret når du kan klare dig med de 5 sække - dejligt!

    Og du har ret - jeg kender det- veden giver varmen mange gange:)

    Og flot stablet er det! Med luft under:)

    Ha en dejlig fredag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er absolutt en hyggejobb å stable ved!

      Vi må nok ha mer enn det, men vi har nå tilsammen ca 4 favner med ved. Vi kommer til å kjøpe minst en sekk eller to til tror jeg. Men huset er relativt godt isolert her, for det ble etterisolert på 1990 tallet. Huset er fra 1956, så det er godt bygget.

      Ja, det er helt sikkert!

      Tusen takk! Ja, vi har europaller underst, for da får veden luft fra undersiden også.

      Ha en deilig aften

      Slett
  11. Så pent det ser ut med veden stablet. Og så godt det blir å ha all veden til vinteren :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ved er pent å se på. Jeg stabler det sånn for å få plass til mest mulig. Det er godt å ha det ferdig nå ja, før vinteren kommer :-)

      Slett
  12. Du er en mesterstabler :-) Jeg er ikke god til at stable brænde, men det kan jeg måske blive hvis jeg øver mig lidt mere ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :-) Det var ikke jeg heller før, men det er bare trening. Du kan også få det til!

      Slett
  13. Så flink du er! Høsten kan være litt hektisk med mye vinterforberedelse, men når man har en positiv holdning, så blir alt til bare kos...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er mye å ordne om høsten, men en må bare begynne tidlig og ta det med ro! :-)

      Slett
  14. Ja, snart är hösten här och då är det gott att tända en brasa och få lite go värme. Ser ju riktigt snyggt ut, när veden är staplad så fint:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er på tide å få veden i hus nå! Ja, ved som er stablet skikkelig er pent å se på :-)

      Slett
  15. Saktehave :-) Både pent, praktisk og helt nødvendig. Jeg bruker det som en bestillingspåminning! Takk,

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en må ta det pent og rolig når en stabler ved, men det er helt nødvendig å få det i orden nå. Fint at du ble minnet på det! :-)

      Slett
  16. Ja, da husker vi plutselig at vi må bestille ved. Har en del igjen fra sist vinter, men et par storsekker må nok til. (Kjenner vi må fyre opp i dag.)
    God helg !

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er best å få gjort det nå før det blir for kaldt. Vi hadde også endel igjen fra i fjor, men det må mer til, ja :-)

      God helg!

      Slett
  17. Ja det er tungt men faktisk artig å se ved lagret vokser og blir diiiigert før vinteren.
    Det fins ikke bedre varme en en pinne i ovnen, jeg eller vi har to paller med ved her også som venter også.
    Stå på og ha en fin helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nettopp det som er så morsomt, og da kan en slappe av etterpå og vite at en har veden i hus.

      God helg!

      Slett
  18. Så flink du er med vedstablingen. Herlig å få ved til vinteren, det varmer på en spesiell måte.

    SvarSlett
  19. Tusen takk! Ja, det er godt å vite at veden er i hus!

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...