fredag 5. september 2014

Roseportrett del 2...

I sommer har jeg som nevnt kjøpt mange roser, og de aller fleste er Austinroser og de er kjøpt på Plantasjen. Jeg har egentlig bare positive ting å si om de rosene, for de står i grønne store potter fra David Austin, og alle sammen har vært kjempestore planter. I fjor kjøpte jeg 'Gentle Hermione' i samme serien og fra Plantasjen, og den har blomstret uavbrutt siden tidlig i sommer. Mange av de jeg kjøpte i sommer kjøpte jeg på E. K. i Sandefjord, men de hadde også de samme pottene som de på Plantasjen, så jeg antar at de er importert fra samme sted, altså fra David Austin i England.

Den jeg skal vise i dag hadde jeg egentlig ikke tenkt å kjøpe, for når jeg så knoppene var de helt røde, og i feil rødfarge... ;-) Jeg er nøye med fargene på blomstene jeg kjøper, men ikke nødvendigvis for at de skal harmonere pent i sammen osv. Nei, det er bare noen farger som i mine øye er helt feil, og da avstår jeg fra å kjøpe de. Men som sagt dette var på Plantasjen tidlig i sommer, og da hadde de ikke så mange sorter å velge i akkurat da. Jeg hadde klargjort et bed med tanke på at jeg skulle ha mange roser der, og da var det jo bare å kjøpe i vei. Denne rosen ble tatt med under sterk tvil, men godt var det. Når den remonterer nå er den helt nydelig, og ikke spor av den "ekle" rødfargen den hadde da. Den har blitt helt vinrød, og det er jo jeg glad for som liker den rødfargen veldig godt. Men kan roser skifte farge sånn på bare to måneder? Åpenbart så kan de det, for jeg har ikke sett antydning til den rødfargen etterpå som den hadde når jeg kjøpte.

Dagens rose heter 'Darcey Busell' og er oppkalt etter en ballerina, så da vet jeg jo det etter å ha googlet navnet  :-)



Knoppene ser fortsatt mer røde ut enn utsprunget, men jeg liker veldig godt denne fargen på den.





Disse bildene er tatt om kvelden og da ser den enda mørkere ut. De er som vanlig får jeg si plantet litt for tett sammen. Men de er så vakre begge to at det gjør ikke noe at de står tett sammen. Den rosa er 'Scepters d'Isle'. Begge to dufter helt nydelig, og begge to remonterer veldig godt.


Neste års ønskerose er 'Munstead Wood' som jeg bare må finne plass til... Den er også en Austin rose... Må bare finne ut hvem som kan ha den...
Rose dille er en farlig dille, for det finnes så utrolig mange vakre sorter å få kjøpt....

God helg!

42 kommentarer:

  1. God idé med dagens rose - hvor er det smukke billeder!
    Ha' en dejlig dag, Marit, klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er greit med dagens rose innimellom. Tusen takk!

      Ha en deilig dag, Gitte, klem!

      Slett
  2. Nydelig rose. Og rosedillen er uhelbredelig, bare så du vet det ;)
    God helg, Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det var det jeg fryktet ja... ;-)

      Ha en fin søndag, Turid!

      Slett
  3. Den rosen var nydelig Marit, stor forskjell på bildene dag og kveld.

    Ha ei fin helg.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er noen ganger veldig stor forskjell på lyset på bildene.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  4. Ha ha det kender jeg godt, den røde farve skal være rigtig, ellers vil vi ikke have den :) Den er rigtig smuk, jeg kender den ikke, men det kan jeg måske komme til. Den er også rigtig køn sammen Scepter d´isle, jeg kan godt lide, når en mørk og en lys fletter sig ind i hinanden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja jeg vet at jeg at jeg ikke er alene om å ha et sån forhold til farger og spesielt til rødt. Ja, den burde du skaffe deg, for det er en vakker rose. De lyse og mørke rosene passer godt i sammen, ja :)

      Slett
  5. Den har i alle fall en nydelig rødfarge! Jeg har ikke opplevd at de bytter farge i løpet av en sesong, men etter overvintring :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er nydelig den fargen! Her har de byttet farge over sommeren, Det går nok an det også... :)

      Slett
  6. Den er jo fiiin! Kjøpte en slik på tampen i år, tross mangel på plass...
    'Munstead Wood' bruker Knut Auke å ha. Han gikk tom i vår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er fin! Ja, jeg så at han hadde hatt den i sortimantet. Får sikker den inn til neste år.

      Slett
  7. Darcey er da helt skøn! Scepter kender jeg og den gror fint i min have. Hvor er de fine sammen. Det med at skifte farve var Mundstead wood ved at drille mig med; i remonteringen var de pludselig helt pink lige efter udspring og jeg troede det var en anden rose der var groet frem men gradvist blev de mørkere og mørkere og mere fyldte, og så kunne jeg godt genkende den igen. Rigtig god weekend, klem Rose

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den! Det er åpenbart ikke så uvanlig at de skifter litt på fargene.
      God søndag!

      Klem, Marit

      Slett
  8. Kære Marit
    Den mørke og den lyse er fantastiske sammen. De fremhæver hinanden på smukkeste vis!

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Jette

      Ja, de passer godt i sammen :-)

      Klem

      Slett
  9. Den er bare nydelig! Jeg er også "livredd" for røde roser, jeg har et ganske begrenset utvalg av røde, og kun nøye utvalgte. Herlig med litt variasjon, da. De var veldig fine sammen disse to, ser jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Godt å høre at det er flere enn meg som har det sånn;-)
      Ja, det er godt med litt variasjon, og lyse og mørke passer godt i sammen.

      Slett
  10. Så vacker den är! Så roligt att du skriver rosporträtt, jag kommer följa detta med stort intresse. Kommer dock få svårt att stå emot:)
    Ha en fin helg
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det kan hende at det blir flere roseportretter :-)

      Ha en fin søndag!

      Klem, Marit

      Slett
  11. Otroligt vacker ros, inte ett spår av någon "äcklig röd" färg där inte! Det är intressant hur blommorna kan ändra både färg och utseende under sommaren. Ha en trevlig helg, Marit/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, nå er den bare vakker med den mørke røde fargen. Ja, ikke sant!

      Ha en fin søndag!

      Klem, Marit

      Slett
  12. Hei Marit

    Ja, David Austins grønne potter med logoet er et markant varemærke. Austin eksporterer næsten altid sine roser som barrodede. potterne leveres løst med og plantecenteret eller gartneriet planter så de barrodede i potten. Enkelte producenter i Europa har fået licens fra Austin og laver masser af Austin-roser.
    Lyset gør rigtig meget når man fotograferer - Det er godt at eksperimentere med det!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, de er lette å kjenne igjen de pottene. Det er som du sier, de blir importert barrot, og pottet opp i hagesenterene. Det fortalt en dame meg her om dager.

      Lys har mye å si ja, og en og samme blomst kan se veldig forskjellig ut.

      Ha en deilig dag

      Slett
  13. De er vakre ved siden av hverandre de to der.
    Det vil nok hjelpe med navn på bildene dine. For de som stjeler andres bilder, blir det for mye arbeid å fjerne det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ja, det er det eneste en kan gjøre, og det blir mye jobb for de. Noe annet får en ikke gjort.

      Slett
  14. Nydelig Rose"Darcey Busell!, den hadde er flott farge.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  15. Lekker combo mellom den mørke og den lyse rosen, Marit.

    Har kun en Austinrose her i Miacasa. Kun 2 år gml. Er så lei for i sommer er det kommet rust på den. Og da er den vel bare å grave opp ikke sant?

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ikke gi den opp, kanskje den blir bedre neste sommer?

      God søndag!

      Slett
  16. De farvene er nydelig sammen, det mørke mot det lyse.
    God helg til deg :-)

    SvarSlett
  17. Roser er så utrolig flotte=) Har dessverre altfor lite av dem i hagen… må få kjøpt et par nye=) Håper høsten blir varm og fin. Kos deg, Marit=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de! Må nok få kjøpt deg noen flere :-)

      Jeg storkoser meg med det deilige været vi har. Håper du har fint vær hos deg!

      Slett
  18. Så flott rose! Flott Austin-roser går hos deg, da skal jeg sette i gang til neste år :-). Har kjørt sikkert i år med gammeldagse roser/veldig herdige roser, siden det er første året jeg har kjøpt roser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjenstår å se etter denne vinteren, men det gikk fint i vinter. De gammeldagse rosene er jo helt sikre, så det er jo greit å,prøve med de først.

      Slett
  19. Det ble jo en fantastisk fargeforvandling. Dyp og varm farge. Skjønner godt at du er fornøyd med den. Har ingen Austin roser. Det må det nok bli en forandring på:) Ha en fin søndag Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og den fargen er bare så vakker. Du må nok få deg noen Austinroser, ja :-)

      Ha en fin søndag du også!

      Slett
  20. De ser nydelige ut begge to :)

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...