lørdag 11. oktober 2014

Helgegleder # 81...

Ja, jeg må bare le av meg selv, for i dag har jeg satt ned mange martagonliljeløk... :)
Jeg skrev i går at jeg var veldig forsynt med hagearbide, men løkene måtte jo ned i bakken og det var ikke så mye jobb... :) Det var egentlig veldig hyggelig!

Men selve importen var ikke fullt så hyggelig som først antatt. Fortollingen gikk som en drøm, men når jeg fikk åpnet esken med løkene så begynte en lite morsom jobb. På alle posene med løk sto det feil navn, og masse tall som ikke ga noen mening i forhold bestillingsliste. Det ble noen mailer fram og tilbake før det endelig ble orden på det hele. Men når enden er god er jo allting godt... :)

Listen over liljeløk:

'Brocade'
'Gaybird'
'Pink Ozelot'
'Purple Ozelot'
'Terry'
'Bethan Evans'
var. 'albiflorum'
'Manitoba Fox'
Megan Evans'
Rose Arch Fox'

Jeg skal passe meg for å si at dette er det siste jeg gjør i hagen i år, men det skal i alle fall ikke plantes noe mer nytt i år, tror jeg da... ;)

Her er noen bilder fra årets martagonliljeblomstring:

Lilium martagon var. albiflorum som jeg nå har 3 stk. tilsammen av :)


Lilium martagon var. daugava



Se flere helgegleder hos Vivi

49 kommentarer:

  1. You ordered so many lilies but I do love the Martagon lilies you had already this year.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are very pretty. It is sad that they do not thrive in your garden.

      Slett
  2. Flotte liljer!
    Hvis det fortsetter med mildvær, kan det jo fort dukke opp ting en vil gjøre i hagen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det kan jo hende at et anfall av arbeidslyst kan melde seg :)

      Slett
  3. Jeg var ikke klar over at det finnes så mange forskjellige martagonliljer. I dag har det vært supert hagevær, og en del løker har kommet i jorda her også i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er mange som ikke vet om det.
      Ja, det har vært så deilig her også. Måtte det bare fortsette!

      Slett
  4. Kan tro det blir fint i din hage til neste år. Her er det også nesten slutt for i år. Jeg skal sette ned noen tulipaner og småløk jeg har kjøpt først. Det er bare koselig da. Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper det! Ja, det er veldig koselig å plante løk, for da har vi noe å se frem til :)
      Ha en fin kveld!

      Slett
  5. Vi har masse Martagonliljer i hagen, men ingen av dem har navn. De vokste i hagen når vi flyttet inn hit og har spredde seg på mange steder.
    Dine var jo veldig fine - lykke til med alle nye sorter også. Gleder meg til å se bilder av de neste år:-)
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok noen av de helt gamle sortene som vokser hos deg, og det er jo gøy å ta vare på de.
      Tusen takk! Du får nok se bilder av de ja hvis de blomstrer til neste år.

      Klem!

      Slett
  6. Hei Marit! De er jo, utrolig vakre. Det er først i sommer at jeg har fått øye på disse. Skjønner ikke hvor jeg har vært!
    Her gjenstår det masse hagearbeid. Fravær av frost har gjort at jeg ikke har hatt hjerte til å fjerne sommeren, men nå har vi begynt. Det verste er, er at det føles litt godt. Har tenkt å dele noen stauder bl.a. hosta. Håper jeg får tid.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det er de. Nei, si hvor du har vært, men det er i alle fall fint at du nå har oppdaget de! :)
      Ja, jeg har også ikke gjort så mye, for en har jo ikke hjerte til å kaste alt som fortsatt blomstrer. Men til neste helg melder de om -1 grad her, så det er nok bare å kaste de siste til uka.

      Ha det godt!

      Slett
  7. Hei Marit

    Superlækre martagon liljer du har fået! Hyde har et enormt udvalg nu efter at han er begyndt at tage de canadensiske hjem, og du har været hurtig med din bestilling - meget er udsolgt allerede nu:)

    Det er godt at haven er klar for vinteren - så kan du gå og hygge med småting i et tempo der ikke stresser.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er de!Ja, det er ikke noe å si på utvalget der, for med de canadiske blir det virkelig mange sorter å velge i. Håper de vil trives!
      Ja, jeg så på min betaling at jeg bestilte de allerede 1. juli, så det er en stund siden ja... Har erfart det før, så en må være veldig tidlig ute skal en få de en ønsker seg. Han er alltid utsolgt på mange påd enne tiden.

      Ja, det er helt sant! :)

      Ha en deilig aften

      Slett
  8. Ja man skal aldrig sige aldrig :), det er lækre martagoner, du har fået hjem.
    Jeg kender godt det med at dele fragt med andre og så finde ud af, hvem der skal have hvad, det kan der gå lang tid med :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, en skal ikke det, for en vet jo ikke hva som kan dukke opp! :)
      Ja, de er så lekre!
      Det er så sant, for det er mye jobb med det hele.

      Klem

      Slett
  9. Kære Marit
    Du må da glæde dig helt vildt--- til de kommer op...

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Jette
      Ja, det gjør jeg også!

      Klem

      Slett
  10. Det er meget smukke billeder, Marit - men uha, sikke noget med de folkerte navne på løgene. Ha' en dejlig aften, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte! Ja, det var ikke lett å finne ut av, for jeg brukte en halv dag på å få det riktig...

      Ha en deilig aften, klem!

      Slett
  11. Jeg viste ikke at det var så mange forskjellige, de er nydelige.
    Jeg driver med litt i siste time hagearbeide jeg også, jeg flyr inn og ut mellom skurene.

    Flotte helgegleder Marit, god kveld til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du vet det når! Ja, det har vært mye regn i det siste, men nå skal det bli klart og kaldt tror jeg...

      Ha en fin kveld, Marit

      Slett
  12. Dette er virkelig en herlig helgeglede, som igjen skal spre glede til våren. Vi får jo ikke nok av Martagonliljer.
    Tusen takk for at du delte. Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Vi kan aldri få nok av de!

      Ha en fin kveld!

      Klem Marit

      Slett
  13. Så mye fint! Gjett om du får det fint til neste sesong da!! God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg håper på det!
      Ha en fin ny uke!

      Slett
  14. Så vackra de är! Vilken fin beställning du gjort. Jag tror inte jag kommer göra något mer i trädgården heller, fast gräsmattan måste klippas minst en gång till. Du har gjort så mycket i trädgården och det är ett sant nöje att följa dig.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
  15. Litt av ein jobb du har hatt med merkinga. Så fine bilder du viser av liljeblomstringa.
    Kjekke helgegleder.

    God Søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var litt av en jobb, men heldigvis gikk det bra til slutt! Tusen takk!

      God ny uke!

      Slett
  16. Det blir lite städjobb i växthuset och Dahliorna måste upp, men för övrigt tror jag att det är klart. Om jag inte kommer på några fler lökar förstås, underbara Liljor du skaffat, trevlig fortsättning på helgen /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er endel jeg også har igjen, men ikke så mye. Det meste står klart til å bæres ned i kjelleren. Tusen takk!

      God ny uke til deg!

      Slett
  17. Det var mange lekre Martagonliljer du har kjøpt, de blir sikkert flotte til neste sommer.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg håper de vil bli det!

      Ha en fin ny uke!

      Slett
  18. Underbara Martagonliljor du skaffat dig! Jag måste nog skaffa mig fler nästa år, för de är så vackra. Trevlig helg/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, du må nok skaffe deg noen flere.

      God ny uke!

      Slett
  19. Hej Marit
    Godt du fik styr på alle liljeløgene :-) det ser rigtig godt ud det du har købt. Man skal aldrig sige aldrig når det kommer til haven du kan jo være heldig og få nogle gode havedage endnu.
    Her har vejret været fantastisk både igår og idag :-)
    Kh Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, det var veldig deilig å få orden på det, for det var ikke noen lett jobb.
      Ja, jeg håper på fint vær i neste uke, så jeg kan få gjort litt mer ute.

      Ha en god aften!

      Slett
  20. Utolig mange flotte liljer du har plantet!
    Hagen din blir et syn når alt dette dukker opp:)
    Godt at du fikk orden på navn og rot i bestillingen.
    Ønsker god søndag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg håper på det!
      Ja, det er helt sikkert.
      Ha en fin kveld!

      Slett
  21. Hej Margit.Smukke liljer du viser......................og du har da fået en del nye..............har selv kun to stk. som jeg ikke ved hvad hedder.
    Det er irriterende når det der går kludder i løggene
    Vi har haft de smukkeste vejr her de sidste tre dage ...............men er gået i gang med at male soveværelse.
    Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette
      Tusen takk! Ja, det er veldig irriterende! Så flink du er, det skulle jeg også ha gjort.

      Ha en god aften du også!

      Kle, Marit

      Slett
  22. Spennende med import! Jeg likte så godt den hvite liljen med fregner på, eller hva jeg skal kalle det. Den var spesielt søt, synes jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er min favoritt også, for den er så vakker! :)

      Slett
  23. Såg andra men lika frestande krolliljebilder på en annan blogg och inser att jag hittat ett nytt potentiellt träsk... ;) Vackert ljus i dina bilder som lyfter fram skönheten i liljorna.

    Kram, Carina

    SvarSlett
  24. Ja, det er så mange fristelser av disse, så det er vanskelig å motstå de :)
    Tusen takk!

    Klem, Marit

    SvarSlett
  25. Ja-a...Her var de myyye fint!! Og jeg har bare én! Det må jeg gjøre noe med, men det frister liksom ikke å bestille fra utlandet. Vet du hvor en kan bestille i Norge?

    :)

    SvarSlett
  26. Hei! Jeg så ikke dette før nå. Ja du fant Zimtrade selv, men jeg tror ikke jeg vet om noen andre som selger her i Norge.

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...