torsdag 16. juli 2015

Martagonliljer i lange baner...

Det har vært mye roser i det siste, så nå gjør jeg et hopp til alle mine martagonliljer.  Jeg har vist bilder av noen av de før, og her kommer det noen flere.


Denne er så vakker og heter 'Moonyeen' (tror jeg)
Planten foran er en hvit Buddleia som jeg sådde for 4 år siden., og som lever i beste velgående

'Mrs. R.O. Backhouse'



Denne kjøpte jeg i fjor, men jeg har åpenbart surret med navnene. 'Gaybird' sto det på lappen, men når jeg googler den er det i alle fall ikke den. Tipper på at det er den som heter var. albiflorum. Den kjøpte jeg nemlig en til av, for jeg synes den er så fin :)



Lilium martagon 'Alba'

Kanskje en av de vakreste...


Denne har jeg aldri kjøpt eller plantet, men den og en til som står ved siden av må ha vært med noen andre liljer som små liljeskjell. Det blir jo til slutt liljer av de også etter noen år.  Den er rent rosa nesten uten noen prikker. Det er nok en helt vanlig martagonlilje.

Denne er derimot er ikke så vanlig. Lilium martagon var. daugava

'Claude Shride'

Denne har jeg heller ikke plantet, men har nok dukket opp på samme måte som den andre. Tror den heter 'Arabian Night' men er ikke sikker. Den og 'Claude Shride' ligner veldig på hverandre, men denne har mer rustfarge i blomsten.

37 kommentarer:

  1. such beautiful lilies! love how they grow in groups together!

    SvarSlett
  2. Jeg visste ikke at det finnes så mange forskjellige. Er de herdige og hvor høye blir de?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det finnes enda flere enn de jeg har også :)
      Tror de er herdige til H5 minst hvis ikke enda høyere. I alle fall de vanlige rosa og hvite

      Slett
  3. Åh så många vackra liljor du har. Jag skulle gärna ha ett liljehav:) Undra om jag har några kvar hemma alls, eller om liljebaggarna ätit upp dem alla...
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, mange liljer er fint i sammen. Får håpe du har noen igjen hjemme!

      Ha det godt!

      Klem, Marit

      Slett
  4. Hej Marit! Det var många fina liljor. Den första rosa har något speciellt, men det har den ljusgula och vita också. De är vackra allihopa.
    Ha en fin kväll! Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika

      Tusen takk! Ja, de er fine alle sammen :)

      Ha en fin kveld du også!

      Slett
  5. Smukke alle sammen. og jeg er misundelig, der kom kun en hos mig i år. Jeg håber, de kommer næste år.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Får håpe du får flere til neste år, ja!

      Klem

      Slett
  6. Exquisite species, Marit. Photo 7 makes a big impression, my first thought was it looks like a Christmas tree. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan!
      Yes, it can look like a christmas tree :))

      Slett
  7. Hello Dear Marit!!!!
    I'm delighted with your lilies.
    Alba is my favorite one. It's wonderful.
    Greetings.
    Lucia

    SvarSlett
  8. Oioii..dette må da være kjempeflott i bedene dine med alle disse fine liljene:)
    Fin sommerkveld til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig fine disse liljene når de blomstrer :)

      Ha en flott kveld

      Slett
  9. De er meget, meget smukke alle sammen! Jeg har haft én lilje, men den er pludselig væk. Ønsker dig en dejlig aften, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Den kan sikkert komme igjen til neste år, Gitte!

      Klem, og ha en deilig aften!

      Slett
  10. Hei Marit

    Lækre martagoner hos dig må man sige, og i supergod vækst!
    Alba og Daugava er vel yderpunkterne:)
    Lækre begge 2
    Spændende om der kommer frø?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, de er flotte alle sammen. Jeg liker de veldig godt, og de har blitt ekstra store i år som alt annet. De er jo fine de to ja. Vil du ha frø hvis det blir noen? :)

      Ha en deilig aften

      Slett
  11. Underbara liljor! Det är verkligen liljornas tid nu. Spännande när det dyker upp sådant som man inte planterat...lite som en extra bonus/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er veldig spennende når det skjer :) Det er hyggelig med sånne overraskelser!

      Klem, Marit

      Slett
  12. Hei
    Nydelige Martagonliljer. Mine har også begynt å blomstre nå. Gleder også til de andre liljene starter.
    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vivi

      Tusen takk! Ja, det er tiden for de nå. Mye å glede seg til fremover :)

      Klem, Marit

      Slett
  13. Oooooh, these Martagon lilies are stunning! I love the original pink one which I've seen in the wild in Switzerland most, but the 'Alba' is wonderful too.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Janneke! Yes, the orginal pink grows many places in the wild. 'Alba' is very pretty too. They all are pretty :)

      Slett
  14. Hei Marit!
    De er så utrolig vakre. Liker så godt formen på kronbladene. Mang lekre farger.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, de er flotte, og det er jo formen på kronbladene som gjør de så spesielle :)

      Klem, Marit

      Slett
  15. Hej Marit,
    Meget dejlige billeder af de skønne Martagon Liljer i haven din. Jeg kendte ikke de rosa og gule. Dem vil jeg se efter. Hvor er der fint hos dig.

    SvarSlett
  16. So many beautiful photos! Thank you so much for sharing them, and warm greetings from Montreal, Canada! :)

    SvarSlett
  17. Thank you so much!

    Warm greetings from Norway! :)

    SvarSlett
  18. var. albiflorum er - eh - dritlekker. 'Gaybird' er helt annerledes og ellevillt flekkete, den har jeg også. Herlige er de alle sammen, på hver sin måte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den :)
      Jeg oppdaget i går at 'Gayburd' ikke var kommer opp i det hele tatt. Så da er det albiflirum som er på bildet. Ja, de er flotte alle sammen :)

      Slett
  19. Det er spennende med alle fargene, men det er noe eget ved den rent hvite synes jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de hvite er de jeg også liker best av de, selv om jeg også liker de mørke. De finnes i så mange forskjellige farger, at det er noe for enhver smak av disse :)

      Slett
  20. Blir nesten ordløs. Disse nydelige martagonliljene er til å bli helt henført i. Du har jo så mange sorter. Ser at flammebedet mitt godt kunne kle noen av dem. Får skaffe meg flere til neste år. Nyter og nyter av dine Marit.

    God uke til deg.
    Jannicke

    SvarSlett
  21. Tusen takk søte Jannicke! Ja, det finnes så mage flotte av de :)
    Det er bare å la seg friste!

    God uke til deg også!

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...