tirsdag 15. mars 2016

Endelig noen ekte vårtegn...

Ja, plutselig ble det strålende sol og 13 grader i skrivende stund! Bare det i seg selv er et vårtegn. Fortsatt er det minst 15 cm med klissvåt snø på bakken, og i dag måket jeg veien inn til drivhuset. I går fikk jeg plantet de første barrots staudene, og det var så deilig å bare sitte i drivhuset og nyte varmen. I dag bestemte jeg meg for å bære ut alle camelliaplantene i drivhuset. De får sikkert heteslag der, men døren står helt oppe så det går nok bra likevel håper jeg.  Disse har bodd i kjelleren under kunstig lys, og den ene hadde faktisk en knopp på gang.

Jeg bestemte meg for å vasse gjennom snøen i hagen og bort til woodlandet under de store furuene hvor jeg har alt av Hepatica og noen få helleborus. Sist gang for en uke siden var det ikke noe å se, men i dag fant jeg to vårtegn der! Det ene var en knopp på Hepatica nobilis, og det andre var blomster på Helleborus tibethanus. Det er nøyaktig 14 dager senere enn i fjor, men pytt hva gjør vel det når den endelig står der og blomstrer :)

Først noen vinterlige bilder så dere ser hva jeg har å slite med...

Til venstre på bildet bak hekken som er der lagde jeg i fjor et helt nytt bed med bare helleborus.
Gleder meg veldig til snøen forsvinner der...

Til høyre på bildet skimtes noen høye greiner, og det er en hvit buddleia som ble kjempestor i fjor. Ved siden av der er det plantet snøklokker. Det var helt bart det før den siste snøen kom, så det tar nok litt tid før det er bart der igjen...

Denne lille Fagus sylvatica 'Rohans Weeping' kjøpte jeg i fjor sommer, og bak den er det roser og atter roser. Som dere ser så er det litt å smelte...

Så over til dagens store glede!

Et blått lite vårtegn... Hepatica nobilis i knopp



Måtte ha med tre bilder av denne! Gjett om jeg ble glad da jeg så den... :)
Helleborus thibetanus

60 kommentarer:

  1. Wow, still a lot of snow, Marit! Nice pictures.
    Your Hellebore has a beautiful color.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes Jan, it's still a lot of snow here. Thank you!

      Slett
  2. Ha tröst Marit för nu går det fort! Idag försvann de sista resterna av snön efter två dygn av plusgrader.

    Gissa om jag blir avundsjuk på din Helleborus thibetanus, den är nog en av de vackraste julrosor som finns, svår att få tag på!

    Kram på dig, nu är våren på gång!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må bare holde ut, Gunilla, for våren er helt klart på vei!

      Den er ikke vanlig å se, nei, og jeg er veldig glad i den og den er veldig vakker, ja :)

      Klem

      Slett
  3. Uff, så mye snø du fortsatt har. Nå er det nesten borte her. Litt igjen på nordsiden bare...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, uff er det rette ordet! Men jeg håper på mer varme fremover så den kan smelte veldig fort...

      Slett
  4. Der gemmer sig rigtig mange spændende ting under snedækket. Det kan være vanskeligt at ramme en passende temperatur i drivhuset, når solen tager fat. Helleborus thibetanus har jeg et ulykkeligt kærlighedsforhold til. Jeg har vist ikke knækket koden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør det! Det blir fort veldig varmt midt på dagen der, ja, i alle fall nå når det har vært så varmt ute.
      Jeg har faktisk hatt den siden 2008, og det var først i fjor at den blomstret for første gang. En skal bare ikke gi de opp. Håper du klarer å knekke koden på den en gang :)

      Slett
  5. Mye flotte vårtegn! Kan ikke si at jeg misunner deg snøen, selv om snø er flott det også til sin tid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig gøy at det endelig dukket opp noen her!
      Snø er veldig flott midt på vinteren, men i mars er jeg ikke like glad i den... ;)

      Slett
  6. Hei Marit

    Så begynder det hos dig!
    Og med temperaturer der er rigtig flotte!
    For ikke at snakke om blomsterne, Lækre må man sige: Helleborus thibetanus, og det må da være de første Hepatica nobilis denne sæson:)

    Her tror meteorologerne på et tilbageslag i næste uge - vi får se!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, endelig så skjer det noe her også!
      Det var så varmt i dag at jeg begynte å undre om jeg hadde feber ;)
      På det stedet hvor denne hepatica vokser blir det så tidlig bart, for det ligger under store furuer og derfor kommer det lite snø der. Nå er det helt bart der, mens resten av hagen ligger under masse snø. Den er nok en av de første, ja :)
      Det sier de hervogså med kjøligere dager og netter. Vi får se, ja!

      Ha en deilig aften

      Slett
  7. Åh, så flott! De første knoppene :-)

    SvarSlett
  8. Hej Marit
    Det var dejligt med noget forår til dig, selvom der ligger meget sne endnu. Du har i hvert fald dobbelt så høje temperaturer end os, det er da ikke så ringe, så må vi håbe det ikke bliver koldt igen.
    Dejligt med de første blomster, hvor er de fine.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det har vært helt nydelig disse tre siste dagene, og veldig varmt. Ja, vi får ofte det her når det først blir varmt, for vi har ikke vind her som blåser varmen bort som hos dere i Dk.
      Det blir nok kaldt igjen noen dager, men vinteren er på hell :)
      Tusen takk!
      Klem

      Slett
  9. Så flott at du endelig får litt blomstring i hagen! Med slike temperaturer smelter nok snøen raskt! Ha en fin våruke! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hjelper veldig nå!

      Ha en fin uke du også :)
      Klem

      Slett
  10. Hello, gorgeous winter scenes and the hellebores are so pretty. Happy Tuesday, enjoy your week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,
      Thank you!

      Happy Tuesday, and enjoy your week too!

      Slett
  11. Så hyggelig å høre at våren har kommet til deg:) Snøen smelter nok fort nå fremover skal du se! Flotte vårtegn! Ønsker deg en flott våruke, og mange fine vårtegn fremover!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig ser det ut til at vinteren er på hell, selv om det ikke ser sånn ut alle steder her ;)
      Jeg håper på det, ja!
      Tusen takk!

      Ha en fin våruke du også!

      Slett
  12. Hei Marit!
    Tenker du fikk hjertebank når du fant disse. Vakre er de. Tenk å ha blåveis nå. Så heldig du er.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det skal jeg love deg at jeg fikk! De er så vakre, og jeg er heldig, ja!

      Klem, Marit

      Slett
  13. Hi Marit,
    I can imagine your impatience.
    But what beautiful when you find the first living under the snow!
    And the Helleborus ... oh so beautiful!

    With love,
    Gerry

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Gerry,

      Yes, my impatience is big just now. But when the smow melts the flowers pop up :)
      Thank you!

      Love, Marit

      Slett
  14. Gratulere med nydelig vår vær, så deilig for dæ, da blir nok sneen og få fart på sæ,skal du se, vi skal vist få sne og kulde på torsdag... jaja,får bare nyte regnet og mildværet enn så lenge, for her får isen fart på sæ, den som er igjen her , men i luftegårdene til hestene er det reine isjøen av vann og is .

    Kos dæ med solog varme.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg håper at du slipper mere snø og kulde nå! Uansett er det vel nesten fritt for snø hos deg, så da blir det fort bart igjen.
      Du får kose deg i drivhuset i mens!

      Slett
  15. Åh, det er bare så herlig når ting begynner å spire. Nydelig Helleborus! Og fint er det jo med snø også, men det er nok no. Ha en fin dag. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Tusen takk :)
      Snø er helt ok midt på vinteren, men ikke nå.

      Ha en fortsatt fin uke!

      Slett
  16. Nydelig helleborus, jeg har thibetanus på min ønskeliste også – er litt dyr så har ikke kommet høyt nok opp ennå, men snart :-) Håper snøen smelter snart så du kan få komme i gang med hagearbeidet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er vakker og dessverre ikke helt enkelt å få kjøpt. Ja, det håper jeg også :)

      Slett
  17. Så underbart med vårtecken, Blåsippa och Helleborus. En vacker färg på den. Du har mycket snö fortfarande men det försvinner snabbt med solen. Soligt och fint här idag, bäst att gå ut och njuta.
    Ha det fint!
    Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så herlig å finne det nå.
      Den forsvinner nok snart, ja.
      Det er best å være ute og nyte finværet for det er ikke meldt like fint vær fremover.
      Ha en fin dag i solen!

      Slett
  18. Så søt den var den tibethanusen. Fint at du får noen vårtegn til tross for all snøen. Her er det snøbart nå, men nattefrost. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er så søt! Ja, jeg ble veldig overrasket over å finne de i går. Vårtegn kommer fort!
      -4 her i dag tidlig, så vinteren er ikke over enda.
      Ha en fin dag du også!

      Slett
  19. Sötaste julrosen har du där. Jag skulle gärna ha rosa och vinröda, jag har ju "bara" min limegula.
    Hoppas nu snön hos dig försvinner snabbt.
    Ha det gott Marit
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så vakre, og jeg skulle gjerne hatt flere av de jeg også ;)
      Det håper jeg også!
      Ha det godt, Maria

      Klem, Marit

      Slett
  20. Så kjekt å høre at du omsider ser vårtegn i hagen, selv om det fortsatt er snø igjen i hagen.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig skjer det noe her også. Mye snø igjen, men det blir jo borte til slutt.

      Ha en fortsatt fin onsdag!

      Slett
  21. Vad härligt att du fått lite värma och sol och lite fina vårtecken!
    Njut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så herlig. Jeg nyter det, ja :)

      Slett
  22. Godt å se :)
    14 dager, du! Våren var ikke akkurat tidlig i fjor heller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Nei, det var den ikke, men likevel tidligere enn i år...

      Slett
  23. Så fantastisk med blåveis på gang, gratulerer!!! Og nydelig rød helleborus. Så morro å se. Håper snøen smelter raskt unna :)

    SvarSlett
  24. Tusen takk! Ja, det er utrolig deilig å se de dukke opp igjen :)
    Det håper jeg også, ja...

    SvarSlett
  25. Den thibetanusen ser så fin ut at jeg driver og googler på den nå.
    Fint å bli gjort oppmerksom på nye planter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du ikke kjente til den fra før da! Den er fin, ja :)

      Slett
  26. Herlig med masse vårtegn og sola skinner!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Håper det fortsetter :)

      Slett
  27. Håper snøen smelter raskt Marit !
    Her er det telen som er værst.
    Nydelig liten blåveis og vakre juleroser, da er våren underveis:-)
    Ha det godt.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også! Mye har smeltet i dag, men nede i hagen minker det ikke. Heldigvis blir det snart vår, ja!
      Ha det godt!

      Slett
  28. Fantastisk helleborus!
    Jeg innrømmer det gjerne...jeger bitt av helleborus basillen:-)
    Du har litt snø og slite med ennå,men det smelter nok fort når solen får tak noen dager til.
    God helg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er nydelige, og jeg har også dilla på de!
      Det hjelper for hver dag som går heldigvis :)

      God helg!

      Slett
  29. Ja visst är det härligt när våren och ljuset äntligen kommer. Du har riktigt mycket snö! Ungefär som här. Trevlig helg/Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Mye snø her ja, men det smelter litt hver dag :)
      God helg!

      Slett
  30. Klart du måste ha många bilder av den underbara julrosen. Jag har köpt en ny som jag hoppas ska trivas den här gången. Men blommor får jag nog vänta på... Skönt att det börjar ta på snön hos dig och att du kan få njuta av fler och fler vårtecken.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er så vakker at den må tas mange bilder av. Jeg kjøpte min for 8 år siden, og det var først i fjor at den blomstret for første gang...
      Lykke til med din!
      Ja, nå har det endelig begynt å smelte her også, men det er fortsatt mye igjen.

      Klem, Marit

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...