onsdag 10. mai 2017

Rhododendron i posten...

I dag var jeg på posten og hentet en pakke fra Ole Jonny Larsen i Ålesund. Han er en kjent mann her i landet angående rhododendron, og han selger også litt planter. Jeg bestilte egentlig 1 R.pachysanthum og 1. R. uvariifolium. Den første hadde han ikke, men han sendte med R. alutaceum.var.iodes. i steden.  Det sier ikke meg så mye, men den kommer fra Yunnan i Kina og vokser i 3050-4200 meters høyde. Det kan jo hende at den overlever her hvor det er 71 meter over havet ;)

Til en forandring så har det snødd her i igjen, og det er lite hyggelig ute her i dag. Det er iskaldt ute med sludd og regn hele tiden. Jeg var på butikken og møtte en bil med taket fullt av snø. Så en skal ikke langt opp i lia her før det ligger mye snø :(
Det har tilsammen kommet 17 mm i dag så langt. Jeg er glad for fuktigheten, men ikke snøen... Her er en forklaring på hvorfor det er sånn.

Nå er jeg så lei av dette været at jeg har ikke ord...

Dere kan jo gjette hvilken fugl som har vært her hver dag i det siste...

Vakker er den, men når den bare er her hver gang det kommer snø begynner jeg å få et anstrengt forhold til den koselige dompapen...
Når det var fint og varmt vær så jeg den ikke i det hele tatt!

Dette bildet er fra i dag, og det sier vel det meste...


Sånn så bilen ut i dag tidlig

Det er meldt samme været i morgen, men på fredag skal det endelig bli varmere igjen.  Nå håper jeg at det er permanent og ikke bare for en uke som sist. Det er faktisk 10. mai i dag, og nå behøver vi mye varme fremover for at hagen skal komme i gang. Oppdaget i går at to clematis har fått frostskader som står i bakken, og det er jo bare så trist. 

38 kommentarer:

  1. Photos are very great.Your blog is amaizing,cute.

    SvarSlett
  2. Your first two photos are absolutely gorgeous! :)

    SvarSlett
  3. Ja nå vil vi ha varme! Sludd her i dag også. Det er synd med plantene som blir frostskadet hos deg. Men du får forsøke å kose deg med de nyinnkjøpte rhododendron. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det vil vi! Det var snø fra Oslo og helt opp til Valdres leste jeg i dag. Det er så ergerlig, men det er jo ikke noe å gjøre med det dessverre. Det får jeg gjøre :)
      Ha en fin kveld!

      Slett
  4. Øv med sne igen, vi nøjes med regn, det er jeg glad for, vi trænger. R. pachysanthum har jeg, men de andre kender jeg ikke.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er feil vær nå. Hos deg trenger du nok mer regn, ja. Ok, det var jo spennende å høre at du ikke kjenner de!
      Klem

      Slett
  5. Men vakre bilder av den dumme pappen fikk du!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg var jo heldig sånn sett :)

      Slett
  6. Hei Marit

    Det er spændende Rhododendron du får hjem - d bliver store! De fleste hybridder i handelen er lavet for at være små buske, men jeg er også interesseret i de der bliver til træer:)
    Og vejret ja hvad skal man sige? Jeg tror vi har over 20grader om en uges tid:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ok, det visste jeg ikke, men det er jo ikke sikkert de blir så store her ;)
      Ja, jeg har jo stortsett valgt de, men dette er frøplanter, så de er ikke så store nå. Jeg valgte de pga. at de har litt indument.
      Ja, hva skal en si? Jeg håper du får rett! :)

      Ha en deilig aften

      Slett
  7. Oops....that's the wrong bird, Marit.
    Let's hope he is away soon. You've got nice pictures of it.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes Jan, he is really the wrong bird!!!
      Let's hope that. Thank you!

      Slett
  8. Det var hvitt her også i morrest, men heldigvis smelta det fort :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det smeltet fort her også, men rett oppe i lia er det helt hvitt stadig vekk :(

      Slett
  9. Ja, jeg er enig med deg... vi bruker varm... virkelig fint vær mai.
    Jeg vet ikke - hva med kirsebær og epleblomster her hos oss. Jordbærene var dekket...
    Lykke til med rhododendron... bli spennende :-)) Første blomstre her.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå må det bli varmere ute! Mai pleier jo ikke å være så kald så det kommer snø. Det er nok mye som blir skadet av denne kulden og snøen, ja. Tusen takk!
      Klem fra Marit

      Slett
  10. Hei. Snø ja. Det er ikke lett å skjønne dette været. Dompapen er jo søt da. Lykke til med rhododendron. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Snø er ikke morsomt å få på denne tiden, og nå er jeg lei det kalde været. Ikke lett å forstå det, nei. Dompapen er veldig søt, ja. Tusen takk!
      Ha en fin dag

      Slett
  11. Ja, for et møkkavær! Nå må mai ta ansvar og bli mild og fin. Du får trøste deg med nye og spesielle Rhododendron Marit:)
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :( Mai bør bli som i sangen, ja ;)
      Det får jeg gjøre, og det må jo bli bedre fra nå av.
      Ha en fin dag, Jannicke!

      Slett
  12. Hej Marit!
    Vi hade riktigt skönt väder idag, så jag kunde vara ute och få en del gjort. Nu i kväll känns det kyligare igen. Det är en konstig vår. Domherren är fin, men hoppas han flyttar på sig nu, så det slutar snöa hos dig.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Det hørtes herlig ut! Ja, denne våren er merkelig og iskald. Jeg har dessverre sett den i dag også ;)
      Den er jo så fin, ja.
      Ha det fint!

      Slett
  13. Jeg føler med dig. Det er slet ikke rimeligt med sne nu, men sjovt nok havde jeg også besøg af dompappen for et par dage siden, og her er der ingen sne, bare en masse regn, så jeg syntes det var et meget fint besøg.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Ulla! Jeg behøver litt trøst i dette kalde været :)
      Det er nok bare her den varsler snø. Dompappen er en vakker fugl, ja.

      Slett
  14. Dompapen varsler snø, det er et sikkert varsel:) Her er den ikke å se heldigvis, og vi har kun hatt duskregn etpar dager.Ønsker deg flott vårvær

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det stemmer i alle fall her. Det er godt å høre :)
      Ha en fin dag med varmegrader!

      Slett
  15. Håller med dig! Jag är också trött på kylan - det är trist eller om jag är för trött. Fast nu, håll i dig Marit, önskar jag två svala veckor eftersom jag måste resa bort.

    Så spännande med rhododendronpaket. Jag har beställt en R pachysanthum igen men den är svår att etablera så andra gången kanske inte räcker... R alutaceum har fina blad om jag minns rätt.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en blir jo det. Da håper jeg at du ikke får ønsket ditt oppfylt, for nå vil jeg ha varme, Carina! :)

      Jeg er spent på de plantene ja. Jeg fikk dessverre ikke pachysanthum hverken med denne bestillingen eller den fra Danmark. Utur! Du har nok rett i det.

      Ønsker deg en fin reise!

      Klem, Marit

      Slett
  16. Good morning dear Marit,
    I think we are all waiting for better weather. And the forecast looks positive. Finaly bit warmer overhere. Time to enjoy the garden.
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke!

      Yes, we do! The forecast is better here too, so now we just have to wait.
      Have a wonderful day you too!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  17. Kjedelig med snø i mai når vi er klar for vår. Dompapen er ellers en flott
    fugl.

    Ha en fin torsdag uansett vær!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så kjedelig! Det er den, og jeg pleier jo å være glad for å se den.
      Ha en fin torsdag du også, og håper at du har et flott vårvær!

      Slett
  18. Hi. Nice photos. Beautiful bullfighter bird.
    Regards

    SvarSlett
  19. Han kanske vet att han är en julkortsfågel, domherren då han bara besöker dig när det är snö ;) Det är inte klokt så mycket snö det kommit den här våren. Senast här om dagen föll stora flingor här.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kanskje det er sånn det er, Anita! :)
      Nei, nå må det bli slutt på vinteren! Nå vil vi ha vår :)

      Klem, Marit

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...