torsdag 11. januar 2018

Fristen er ute, heldigvis...

Hvilken frist?
Jo, det skal jeg forklare veldig enkelt, for nå er den (første) fristen for rhododendronimporten fra Danmark over ;)
Det er en siste frist i mars, men da er sjansen for å få de sortene en ønsker seg mye, mye mindre.
Så det gjelder å henge med hvis en skal få de en ønsker seg. Det er uansett ingen garanti, men sjansen er mye større ved bestilling nå.
Nå skal jeg ikke bestille mer, og det er i grunnen godt at fristen er ute for det er uten tvil lett å finne nye planter å kjøpe der... ;)

Dette får vi ikke inn i varebilen, men vi har tilhenger vi kan legge plantene i med pressenning over. No problem!

Så til bestillingen. Dette er både hybrider og villarter. Det er mange som er små av vekst og noen få som kan bli store. Jeg liker best de som forblir kompakte i veksten, men ingen regel uten unntak. Jeg har bl.a. bestilt 'Blue Peter', og den er beskrevet som høy. Her i Norge blir den sikkert ikke så stor som i Danmark håper jeg.

Jeg har i år som i fjor bestilt mange med indument/belegg på bladene. Jeg klarer omtrent ikke vente til det blir vår med å se hvordan det gikk med de jeg kjøpte i fjor. I år har vi allerede hatt flere dager under - 15, og jeg vet ikke hvordan de "danske" rhododendron liker det. Litt vel nervepirrende synes jeg...

Når alle disse blir plantet i bakken tror jeg ikke det er mye ledig plass igjen her. Dessuten kan det ikke plantes der vi lagde sandbassenget til septikanlegget, og da begynner plassen her å  minske veldig.
Tror nok det holder med rhododendron, nå ja...! ;)

Arabella
Aganniphum rustii
Arborenscens
Blue Peter
Bismarck
Brigitte
Rusty Dane    Ser i min oversikt at jeg har fått bestilt to av denne. Det gjør ikke noe ;)
Charmant
Chocolade Dane
Chrysanthum var. nicomontanum
Double Dots
Dufthecke
Elizabeth Red Foliage
Elegantulum
Feenkissen
Globigerum
Hammer Blue
Jacksonii
Ken Janec
Kermesina Alba
Little Red
Maischnee
Moerheims Pink
Makiyak oppstammet
Orbiculare Blaukopfen hvis de får tak i den
Paola
Pronum f. 30880
Proteoides
Psyke
Rosinetta
Scotian Rosebud
Silbervelours
Schneeperle
Silberwolke oppstammet
Stern von Japan
Yakushimanum x proteoides
Taliense
Viscy  Denne er nok helt i grenseland i herdighet her, men vil prøve den likevel.
Cascaro
Roxieanum Hydon

Rhododendron 'Makiyak'

Denne kjøpte jeg i fjor, og den har jeg bestilt som oppostammet i år. Jeg skal nemlig prøve å dekke tømmeluken til septikkummen med to oppstammede rhododendron. Ikke mot veien hvor de tømmer den, men inn mot hagen. Det skal bli spennende å se om det blir som jeg har tenkt inne i hodet mitt... ;)

47 kommentarer:

  1. Hope all your plans come true, Marit. I followed some Urls and each picture shows beautiful flowers, so good luck. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I hope it too, Jan. Thank you!

      Slett
  2. Hello, your bloom is beautiful. That is some list of Plants. Your garden will look beautiful when all is blooming. Happy Thursday, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes, it's a huge list. I hope so.
      Happy Thursday!

      Slett
  3. Hei Marit!
    Dette kommer til å bli kjempefint. Lykke til med overvintring! Nå har du vel også fått en fin dyne til beskyttelse.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja,jeg håper jo på det. Takk! Ja, de har i år en solid dyne over seg, og det hjelper helt sikkert på overvintringen.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  4. Hei Marit

    Det må jeg nok sige, det var noget af en enorm imponerende bestilling!
    Flotte ting du har valgt!

    Du får meget flot at nyde af og vise frem i årene fremover!

    Spændende er det også hvad du finder på at have som bunddække under de lidt større - der er så mange lækre muligheder!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er jo det, og det synes jeg også :)

      Jeg gleder meg jo til å se de blomstre, og håper jo at de aller fleste vil klare seg her.

      Det blir nok i hovedsak hosta, for jeg har et helt område nede i hagen mot bekken med veldig mange hosta. Jeg begynte i sommer å flytte de opp i hagen, for der nede i "ormeland" kommer jeg ikke til å være noe mer. Der har jeg sikkert over 100 hosta som kan flyttes på, og de er jo supre til bunndekke. I tillegg skal jeg ha flere heuchera under noen av de. Det er spesielt de grå jeg vil ha under de som har grått indument. Det er langt frem dit enda :)
      Men mange muligheter, ja!

      Ha en deilig aften

      Slett
  5. Hold så lige op for en KÆMPEbestilling....jeg kan ikke undgå at blive en smule misundelig. Jeg har tre rhodoer - og det bliver ikke til mere, da jeg ikke har pladsen.
    Det bliver spændende at se dem på jeres bakke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Det forstår jeg godt, og det blir på samme måte som når du bestiller clematis fra Tyskland. Da er det jeg som er misunnerlig ;)
      De tar mye plass ja, og ikke alle har den muligheten. Ja, det blir spennende å se for meg også :)

      Slett
  6. Hold nu op, Marit, for en imponerende bestilling. Godt at rhododendron er nemme haveplanter, bare de bliver plantet rigtigt, og at de kræver meget mindre arbejde end f.es. et staudebed.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Marie, det er en imponerende bestilling, men jeg fikk den ikke mindre ;)
      Ja, de klarer seg jo stort sett selv, så det er veldig lett å få de til. Et staudebed er mye mer jobb ja.

      Slett
  7. Vilken härlig beställning! Det kommer blomma helt fantastiskt hos dig. Jag ser fram emot att bli inspirerad till att börja tycka om rhododendron, det är inte min favoritväxt:)
    Lycka till med alla plantor Marit
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. Jeg håper jo på det! Du kan jo prøve med noen få og se om du liker de :)
      Tusen takk, Maria!
      Klem, Marit

      Slett
  8. Herlighet for en liste =O) Har det ikke vært en park før så blir det i hvert fall nå :-)) Ikke at jeg skal si så mye for herfra har det gått en heftig liste til Skottland.. Kom mai du skjønne milde! God helg til deg Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er litt av en liste. Om det blir park her vites ikke, en det blir i alle fall mange blomster :)
      Ja, det er morsomt å vente på våren!
      God helg til deg også, Marit :)

      Slett
  9. Hej Marit
    Jeg var ikke i tvivl om, hvad du mente, da du skrev, at fristen var ude :) Jeg skal da godt nok også love for, at du har haft gang i bestillingerne. Jeg kan også godt se, at du har kigget lidt på mine, herligt at jeg har inspireret dig. Nej der kan ikke være plads til meget andet, når du har plantet dem :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Hehe, jeg regnet nok med at du visste det ja!
      Jeg prøvde alt jeg kunne på å få bestillingen mindre, men det gikk ikke ;)
      Ja, jeg er selvsagt inspirert av deg, for du har jo så utrolig mange fine. Jeg har lest alle dine innlegg om rhodoer, og har fått mange gode tips der, ja. Nei, det blir nok ikke mye plass etterpå ;)
      Klem

      Slett
  10. Härlig beställning :) Ska detaljstudera mer i morron vad du valt. Jag har en ungefär lika lång lista beställd så egentligen kanske jag borde vänta tills det är för sent att beställa mer. Men visst ska det bli kul.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også :)
      Det kan være smart å gjøre det. Ellers kan det bli veldig mange bestilte planter ;)

      Kult blir det, ja! :)

      Klem, Marit

      Slett
  11. Hei Marit.
    For en kjempebestilling. Det kommer til å bli flott i årene fremover. Heldig er du som har så mye plass. God helg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Ja, det er jo det. Jeg håper jo på det. Snart er det ikke plass her i det hele tatt :)
      Ha en fin helg.

      Slett
  12. Det er ikkje småtterier du har bestilt.
    Jammen bra du har stor hage :)
    Lukke til !
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er helt sikkert. Ja, ikke sant. Tusen takk!

      Slett
  13. Wow, det var en fin liste, blir helt sikkert veldig fint i hagen din!
    Ha en fin dag,

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Håper på det!
      Ha en fin dag du også.

      Klem, Marit

      Slett
  14. Wow, du er virkelig rodonerd. Vi skal forresten ha besøk av foredragsholder fra Arboretet i Bergen på første hagelagsmøte i februar, han skal snakke om rododendron. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er kanskje det. Så bra da! Det skulle jeg gjerne ha hørt.
      Ha en fin dag.

      Slett
  15. Hej Marit!
    Får du plats med allt? Skall bli spännande att se de uppstammade, vackra blommor har de allihopa.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar

    1. Hej Marika!

      Jeg tror at jeg har det, men er ikke helt sikker. Ja,jeg gleder meg til de blomstrer. De er så fine alle sammen.
      Ha det godt!

      Slett
  16. Oj Marit! Det var en riktigt lång lista det :) Men åh, så vackert det kommer att bli hos dig. Jag är ju en rhododendronälskare så jag bara sitter här och suckar av lycka när jag läser namn efter namn. Jag har studerat en del av dom via dina länkar men får nog komma tillbaka. Jag kan säga att jag känner inte igen någon av dom.

    Önskar dig en fin helg!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Anita, det er litt av en liste :)
      Jeg håper jo på det. Det er bare å kikke når du har tid! Nei, sånn er det med meg også bortsett fra en . Yakushimanum er "foreldre" til flere av de, og de har jeg flere av fra før.

      Ønsker deg også en fin helg!

      Klem, Marit

      Slett
  17. Det er av og til like greit at fristen er ute :-)
    Det kommer til å bli veldig flott til sommeren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant ;)
      Jeg håper på det, ja!

      Slett
  18. Det blir deilig i hagen din :-)) SolsHilSEN fra Viola. Første snøklokke
    er komt her - vi har 5 grader og begynn fra uke 10. Kanskje vinter kommer enda?
    Jeg må sende bilder fra Rhododendron park her i nærheten MAI/JUNI
    for deg. God helg... og masse glede med fantastisk liste fra herlig rhododendron blomst. Klem Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror at det blir bra! Så veldig tidlig vår du har, Viola! Det er mye snø her, men det kan jo komme enda hos deg også. Ja, det må du gjøre :)
      God helg til deg også!
      Klem, Marit

      Slett
  19. WOW, vilken beställning! Nog bra att tiden rinner ut!
    Önskar dej en fin söndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Ja, det er nok like greit at fristen er ute ;)
      Ha en fin søndag!

      Slett
  20. You have your wish.
    You will get it comes true in this wonderland.

    SvarSlett
  21. Så mye fint du har bestilt, i år har æ ikke bestilt noe ennu, har så masse frø igjen fra i fjord, men æ kommer nok til og bestille masse snart, kanskje æ skal kikke gjennom på nettet nu ;)

    Ha en fin søndags kveld.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange fine planter der. Det er mye fint å bestille, ja. Du finner nok noe :)

      Ha en fin uke!

      Slett
  22. Herligheten for en liste! Du kommer til å få en flott blomstring etter hvert.
    Ha en fin dag, Marit:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant ;)
      Jeg håper jo på det!
      Ha en fin dag du også, Kathrine! :)

      Slett
  23. Åj, så masse flotte rhododendron! Alltid spennende med vinter... Nå er mine rhododendron godt innpakka i snøen. De syns knapt, for de er ikke så gamle og store ennå. Jeg følger med på bloggen din for å sjekke hva jeg skal teste her etter hvert :-).

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vinter er spennende, for en vet aldri hvordan den blir. Ja, det må du gjøre :)

      Slett
  24. Herlighet for en liste =O) Har det ikke vært en park før så blir det i hvert fall nå :-)) Ikke at jeg skal si så mye for herfra har det gått en heftig liste til Skottland.. Kom mai du skjønne milde! God helg til deg Marit!

    หนังฝรั่ง

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...