mandag 22. januar 2018

Ikke for pyser, frosne bilder del 1...

I går når vi kom hjem så jeg at det var i ferd med å danne seg dis/tåke her. Jeg gikk først en tur for å ta noen bilder rundt her, og etterpå måket jeg snø. Ingen overraskelse for noen vil jeg tro ;)

Etterpå når jeg var ferdig med det gikk jeg en ny tur og tok flere bilder. De kommer en annen dag.

Det var ikke mer enn -3 grader midt på dagen, men når jeg måket snø på ettermiddagen syntes jeg at det var så kaldt. Joda, det var -10 når jeg gikk inn og det holder lenge for meg. Det fremgår også av bildene og lyset at det er kaldt.

Jeg har brukt vidvinkellinse linse, og  veldig mye av landskapet kommer med. På disse første bildene synes ikke disen så mye, men den kommer altså med på de bildene som kommer neste gang.


Dette er mot øst. Hvis jeg hadde gått rett nedover der ville jeg kommet til sentrum av tettstedet her hvor jeg bor.

Dette er en ås rett i nærheten hvor jeg aldri går om sommeren, for der er det observert huggorm av flere. Men om vinteren behøver jeg ikke å bekymre meg for det :)

Dette er der hvor jeg lagde skiløype og som nå ligger under 50 cm med snø. Hovedveien går bare 50 meter i fra meg, så det er kort vei  dit.

Mot sør igjen.

Dette er rett mot sør og her ser dere noe av disen. Månen på bildet ble veldig liten.

På onsdag melder yr om masse regn og hele 7 grader. Det gjenstår å se hva som det blir ut av det. I dag har vi måket snø av garasjetaket og drivhuset. Hvis det kommer så mye regn vil selv den lille snøen som ligger der nå bli blytung. Jeg må nok måke det en gang til etter regnet.

Ønsker dere en fin uke!

28 kommentarer:

  1. Naturen er fantastisk, blir spennende å se hvilket vær vi får framover. Kan ikke huske sist det har vært så mye vinter her som i år. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den, og det blir spennende. Her er jeg redd det blir en sen vår pga. all snøen vi har. Her var det vinteren 05/06 og 2010. Nå vil jeg ikke ha mere snø!
      Ha en fin dag

      Slett
  2. Hej Marit
    Så smukke snebilleder, men du bliver nok lidt træt af sneen. Du må have gode armmuskler med alt det sne måkeri :) Spændende om I får regn og hvordan det så går med sneen.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tusen takk! Ja, nå er jeg veldig trøtt av snøen. Mine armer er så vonde nå, at jeg skal ikke måke mer snø på lenge. Det har sikkert blitt noen nye muskler der, ja ;)
      I dag snør det lett her, men det er meldt om regn fra i kveld og i morgen. Vi får se hva det blir!
      Klem

      Slett
  3. Veldig lekre bilder! Skikkelig eventyrlandskap :-)) Ønsker deg en fin uke Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det ser sånn ut her akkurat nå.
      Ha en fin uke du også, Marit! :)

      Slett
  4. Hei Marit

    Dejlige billeder, disen giver det hele et helt specielt skær over lyset!

    Ja de fastholder at varmen kommer - 10 grader her og en masse regn - hos dig bliver det nok mere blandet - Men ja, vi får se!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk! Ja, det er jo den som gjør bildene annerledes. I tillegg var det altså -10 og det gjør også sitt til at lyset ble som det ble.

      Det snør lett her i dag, men det er meldt om et værskifte fra i kveld. Vi får se, ja!

      Ha en deilig dag

      Slett
  5. So much shovelling! Rain is not going to help matters.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, indeed! No,it will not help at all.

      Slett
  6. Vakre bilder av naturen i ditt nærområde, nesten litt mystiske.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er nesten mystiske og skumle på en gang.

      Ha en fin dag!

      Slett
  7. Hej Marit!

    Oj vilken vinter du har fått men nog är det vackert. Vi hade samma fenomen här för några dagar sedan, dimman som lade sig nära marken trots att det var riktigt kallt.

    Här är också lovat varmare väder framöver, vi får se.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Det er jo det, men nå er jeg trøtt av hele vinteren.
      Det er nok samme været som kommer til deg når det har passert her. Det kommer fra vest, og da blir det alltid mildvær. Vi får se hvordan det blir, ja.

      Klem!

      Slett
  8. Hej Marit!
    Det är ett riktigt vinterlandskap, visst är det mycket jobb med snön, men så vackert. Vi skall få varmare väder här också, idag är det bara några minusgrader.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Det er vakkert ja, men veldig mye jobb. Nå er jeg trøtt av hele snøen. Det blir nok mildere vær overalt i noen dager fremover.
      Ha det godt.

      Slett
  9. Hei Marit. Flotte bilder. Vakkert er det. Jeg er også redd for hoggorm. Hadde en nifs opplevelse da jeg var liten. God dag til deg,
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Tusen takk! Ja, det er jo vakkert. Det er vi visst begge to.
      God dag til deg også.

      Slett
  10. Nej det är ingen överraskning att du skottat snö Marit. Ser att ni har haft lite samma väder som vi haft senaste dagarna. Det skiftar mellan mildare och kallare luft och det ger dimma. Här har fukten gjort att vi fått rimfrost på träden. Just nu är det klart ute och ett par minusgrader men mildare väder är på väg, redan imorgon ska det bli 5 plusgrader och jag ser att ni ska få likadant väder. Det är samma lågtryck som kommer in från Brittiska öarna, först kommer det till dig och sedan hit. Härliga vinterbilder och jag ser fram mot de andra du tog på din promenad.

    Ha en skön vecka du också!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er i grunnen ikke det. Ja, været er nok ganske likt til tider hos oss begge. Rimfrost har vi ikke hatt her nå.
      Ja, det passerer her først, og siden kommer det til deg.
      Tusen takk!

      Ha en skjønn dag, Anita!

      Klem, Marit

      Slett
  11. Hvad kan man sige! Smukt og koldt - og besværligt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har helt rett, for det er nettopp sånn det er her nå.
      Nå er jeg lei hele vinteren ;)

      Slett
  12. Trolsk stemning hos deg. Så fint lyset er på bildene, men det ser ut som dere har fått nok snø nå. Få ikke håpe at det blir regn hos dere, for da må det jo bli såpeglatt. Her har vi fått regn etter snøfall, og det er veldig glatt. Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ser trolsk ut. Vi har fått mer enn nok snø, ja. Det ser dessverre ut som det blir regn, så det blir nok veldig glatt her. Snøen hos dere blir nok borte snart. Her tar det nok veldig lang tid.
      Ha en fin tirsdag du også!

      Slett
  13. Hello, the views and winter scenery is beautiful! If rain is coming, it should be warmer temps to melt the snow. I hope all will be ok. Spring is coming. Enjoy your day and week ahead!

    SvarSlett
  14. Vakre frostbilder!
    Helt flott med en bitteliten måne. Det er jo sånn vi ser den :-)

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...